RESTITUCIONS, RECUPERACIONS I RESURRECCIONS

dilluns, 2 de maig del 2011

LA PROVENSALENSE / LA CATALANA. Transport de tracció animal amb ripperts. Clot - Poblenou. (1908-1925)

*1918.- Un dels ripperts de La Provensalense que cobrien el servei des del Clot a Poblenou.

A principis del segle XX, l'ajuntament de Sant Martí de Provençals va decidir unir el seus dos nuclis de població més importants (El Clot i Poblenou) a través d'una linia de transport amb ripperts (òmnibusos similars a una tartana) tirats per una parella de mules. Aquesta linia va rebre el nom de La Catalana i el seu primer propietari va ser l'empresari Rafael Martí Porqueres.
Els ripperts amb quatre rodes de carro eren totalment de fusta i podien encabir fins a setze viatgers. Sortien del carrer Mallorca i arribaven fins al carrer Taulat i la platja de la Marbella. Les mules feien tres trajectes abans de ser rellevades. El preu era de cinc cèntims de l'època per a mig trajecte i de deu fins al final de la línia. A l'estiu s'ampliava el recorregut fins a la zona de banys de la Mar Bella. Entre 1916 i 1921 la linia va passar a anomenar-se La Provensalense i a ser propietat per Pere Llobet.
L'any 1921 el servei va tornar a passar a mans de La Catalana de Martí Porqueres que va mantenir els ripperts amb mules fins l'any 1925.  

*1920.- Un bitllet del trajecte des de la plaça del Clot fins al carrer Taulat