MIQUEL BARCELONAUTA
Agraïments a CARMEN GIMÉNEZ i MAITE MAR
El dia 15 de febrer de 1936 es van inaugurar les andanes de la nova estació de Sants del ferrocarril de M.Z.A. Les obres havien començat al març de 1935 i les vies apareixien soterrades sobre el nivell del carrer amb dues andanes cobertes, que deixaven entre elles una secció central a cel obert sobre el pas dels trens. L'estació ocupava un espai que s'estenia sobre el carrer de Sant Antoni entre l'actual a plaça de Sants i el carrer Vallespir. Les taquilles on s'expenien els bitllets eren situades en unes petites barraques a la banda dels carrers Vallespir i Riego.
Amb anterioritat el barri Sants havia disposat d'una primera estació des de l'any 1853, quan encara era municipi independent, que va ser reformada i ampliada l'any 1902.
*1935.- Les andanes de l'estació de Sants, encara pendents de la seva total cobertura, en una imatge captada des de la banda de la carretera de Sants. (Foto: Arxiu Municipal de Sants-Montjuïc).
*1936.- Les noves andanes de l'estació el dia de la seva inauguració.Amb anterioritat el barri Sants havia disposat d'una primera estació des de l'any 1853, quan encara era municipi independent, que va ser reformada i ampliada l'any 1902.
*1935.- Les andanes de l'estació de Sants, encara pendents de la seva total cobertura, en una imatge captada des de la banda de la carretera de Sants. (Foto: Arxiu Municipal de Sants-Montjuïc).
*1936.- Gent concentrada al pont que unia els carrers Riego i Vallespir, a l'extrem de les andanes de l'estació, el dia de la seva inauguració. (Foto: Fons Unió Excursionista de Catalunya)
*1940.- Obres de construcció de l'edifici central de l'estació de Sants (Foto: Arxiu Municipal Sants-Montjuïc).
*1940's.- Vestíbul de l'interior de l'edifici de l'estació de Sants (Foto: Autor desconegut).
*1945.- Firetes i atraccions al carrer de Sant Antoni durant la Festa Major de Sants. Al fons, l'estació. (Foto: Autor desconegut).
El 24 d'octubre de 1948, coincidint amb la celebració del centenari del primer tren al país, va ser inaugurat l'edifici d'accés de viatgers a nivell de carrer, amb entrada per la cruïlla Sant Antoni/Galileu situada a l'extrem de les andanes que donava a la plaça de Salvador Anglada (avui plaça de Sants).
*1962.- Vista de la façana del modest edifici que acollia el vestíbul i el baixador a les vies de l'Estació de Sants construït el 1948 a la cantonada dels carrers Galileu i Sant Antoni.
*1964.- El cap d'estació de RENFE, convenientment uniformat, dóna la sortida a un tren tocant la campana. Com es pot comprovar el nom de l'estació encara era Sans (sense t).
*1967.- Vista aèria de l'entorn de l'estació de Sants. En primer terme la plaça de Salvador Anglada (avui plaça de Sants). Al fons a la dreta la fàbrica de l'Espanya Industrial i a l'esquerra el gran espai on es construiria l'actual estació Barcelona-Sants. (Foto: Fons TAF-ANC).
Arrel de la construcció de l'actual estació central de Barcelona-Sants, iniciada a començaments dels anys 1970's, l'edifici d'accés va ser enderrocat i les andanes de l'estació es varen desplaçar en direcció al començament de l'avinguda de Roma sobre el gran espai existent entre l'eix dels carrers Numància/Tarragona per una banda i el carrer Comtes de Bell-Lloc per l'altra. L'espai que ocupava l'antiga estació va ser cobert i va permetre convertir el vell carrer de Sant Antoni en l'actual passeig.
*1968.- Primers moviments de terres per enderrocar l'edifici central de l'antiga l'estació de Sants (Foto: Jaume Peris i Xancó).
*1968.- Primers moviments de terres per enderrocar l'edifici central de l'antiga l'estació de Sants (Foto: Jaume Peris i Xancó).