Els antecedents històrics de la Bodega Bohemia es remunten a una petita botiga de queviures que hi havia a la cantonada entre els carrers Nou de la Rambla i Lancaster als anys 1920's. Li deien el Celler Bohemi i per entrar a veure els artistes calia passar abans per sota d'un bosc d'embotits que penjaven dins el "colmado". En aquella primera època l'accés era pel número 11 del carrer Nou de la Rambla, conegut com Conde del Asalto. Hi actuaven aprenents de cantants de sarsuela, mags, imitadors d'artistes i altres aficionats ansiosos per esdevenir artistes.
Després de la guerra Civil, la Bodega Bohemia va començar a adquirir celebritat a partir de mitjans dels anys 1940's. L'entrada s'havia canviat al numero 2 del carrer Lancaster i amb el pas del temps aquell local passaria a ser un dels llocs típics més turístics del Barri Xino. Un piano vertical contra la paret presidia el petit escenari. Tot l'entorn era ple de fotografies dedicades d'artistes de tota mena i d'inscripcions i frases diverses: El arte embellece la vida o El mejor local para olvidar tus preocupaciones n'eren alguns exemples.
Francisco Prió va ser el propietari del local a la posguerra. Aleshores hi eren habituals les aparicions de la policia per enxampar aspirants a artistes que hi actuaven sense contracte infringint el reglament d'espectacles.
La història de la Bodega Bohemia però, no seria la mateixa sense la figura del Gran Gilbert, un artista que imitava a tota mena d'estrelles (Raquel Meller, Maurice Chevalier, la Mistinguett etc.) i que durant més de 20 anys va ser l'ànima animadora absoluta del local.
Aquell Gran Gilbert era en realitat un català de nom Joan Massó Gilbert, nascut a Figueres el 1885. Havia començat a treballar de perruquer de senyores a la Barcelona de començaments de segle XX i després va iniciar un pelegrinatge per diversos països: Argentina, Brasil i França, on es convertí en un especialista en la paròdia de cantants de l'època i d'artistes d'ambdós sexes.
El Gran Gilbert va ser l'ànima de la Bodega Bohemia entre 1950 i 1971.
A començaments dels anys 1950's Gilbert va retornar a Barcelona i començaria a actuar regularment a la Bodega Bohemia. A la dècada dels 1960's ja era un dels artistes més populars i coneguts del Barri Xino. Personalitats de l'època com el mateix ministre d'Información y Turismo Manuel Fraga o el parents del dictador marquesos de Villaverde havien passat per la Bohemia a veure el Gran Gilbert.
El Gran Gilbert va ser l'ànima de la Bodega Bohemia entre 1950 i 1971.
*1961.- Curtmetratge alemany de Peter Schamoni amb càmera de Jost Vacano on podem veure alguns dels artistes habituals de la Bodega Bohemia.
El 1966 va protagonitzar la pel·licula de Manolo Summers Juguetes Rotos. Un any després a la seva estimada Bodega Bohemia era testimoni i padrí de la presentació del primer disc de Jaume Sisa, el cantautor galàctic, titulat L'home dibuixat.
El 1971 en plena actuació a la seva Bohemia el Gran Gilbert es va trobar malament, patia un fort mareig i va ser portat a casa seva. Va deixar d'existir només un dies després tenia. S'acabava allà la vida d'un artista que va morir, com aquell que diu, amb les botes calçades.
Mary Alda, un altre dels artistes que actuaren a la Bodega Bohemia.
Sense el Gran Gilbert la Bodega Bohemia va continuar la seva singladura com a refugi d'artistes vells i decadents que es resistien a retirar-se i que tenien en aquell racó del Barri Xino la seva llar i la seva única raó d'ésser. Carmina Farguell, Mary Alda o Maruzella foren alguns dels noms dels artistes habituals. El local va passar a ser regentat per la mateixa empresa que portava els també legendaris de la zona Tabú, Panam's o Villa Rosa.
*1978.- L'activista cultural Ocaña a la Bodega Bohemia plena de gom a gom.
El 1985 Jaume Sisa tornava a La Bohemia per presentar la seva transmutació de Sisa a Ricardo Solfa quan va decidir abandonar Barcelona per instal·lar-se a Madrid amb una nova identitat artística.
Mary Alda, un altre dels artistes que actuaren a la Bodega Bohemia.
Sense el Gran Gilbert la Bodega Bohemia va continuar la seva singladura com a refugi d'artistes vells i decadents que es resistien a retirar-se i que tenien en aquell racó del Barri Xino la seva llar i la seva única raó d'ésser. Carmina Farguell, Mary Alda o Maruzella foren alguns dels noms dels artistes habituals. El local va passar a ser regentat per la mateixa empresa que portava els també legendaris de la zona Tabú, Panam's o Villa Rosa.
*1978.- L'activista cultural Ocaña a la Bodega Bohemia plena de gom a gom.
El 1985 Jaume Sisa tornava a La Bohemia per presentar la seva transmutació de Sisa a Ricardo Solfa quan va decidir abandonar Barcelona per instal·lar-se a Madrid amb una nova identitat artística.
En una de les seves darreres etapes, amb Manuel Puga al front del negoci, la Bodega Bohemia celebrava totes les nits dels divendres una mena de premis d'honor que s'atorgaven a conegudes personalitats del món de la faràndula (Matias Colsada, Juanita Reina, Carmen Sevilla o Lola Flores en són alguns exemples).
La Bodega Bohemia va tancar portes a l'abril de 1998 i l'edifici que la acollia va ser enderrocat al gener de 2002.
*2002.- L'edifici que va acollir la històrica Bodega Bohemia durant l'enderroc. (Foto: Xavier Gómez)
La Bodega Bohemia va tancar portes a l'abril de 1998 i l'edifici que la acollia va ser enderrocat al gener de 2002.
*2002.- L'edifici que va acollir la històrica Bodega Bohemia durant l'enderroc. (Foto: Xavier Gómez)