RESTITUCIONS, RECUPERACIONS I RESURRECCIONS

diumenge, 13 d’abril del 2014

CAFÈ DE LA ALHAMBRA. Plaça Catalunya 9 / Passeig de Gracia 3 / Rambla Catalunya 4. (1891-1906)

Article elaborat amb el suport de EMILIO GÓMEZ FERNÁNDEZ

*1903.- L'accés al Café de la Alhambra des de la plaça Catalunya en una imatge captada el dia de Diumenge de Rams.

El Café Restaurant Cerveceria Alhambra, va obrir portes el 20 de maig de 1891 i fou un dels locals més grans d'entre tots els cafès que poblaren la Barcelona del canvi del segle XIX al XX.
Ocupava un ampli espai entre la plaça Catalunya, el Passeig de Gràcia i la Rambla Catalunya, i disposava de sortides per cadascuna d'aquestes tres vies. La història d'aquest terreny es remunta a la cobertura de la Riera d'en Malla, que baixava per Rambla Catalunya i girava cap al curs del carrer Casp descrivint un angle de noranta graus en aquell punt. Part del terreny era propietat de la família de l'advocat i polític Narcís Pla i Deniel (1867-1934), que el 1875 hi havia aixecat un edifici cantoner amb la plaça Catalunya, projectat per l'arquitecte Francesc de Paula del Villar, conegut com a Casa Narcís Pla. Posteriorment el 1889, després de cobrir-se la riera, s'hi va instal·lar una muntanya russa coneguda com el Ferrocarril Aeri, que hi romangué fins a la construcció del Café de la Alhambra.

*1891.- Ressenya publicada a La Vanguardia del dia 21 de maig sobre la inauguració del Cafè de l'Alhambra.

A la banda de passeig de Gràcia, la façana de l'Alhambra era integrada per cinc portalades. Les dues més pròximes a plaça Catalunya donaven a les sales interiors del cafè des d'on es podia disfrutar d'una agradable vista sobre el passeig. La portalada central era la d'accés a l'interior del cafè i les dues més properes a la Gran Via eren ocupades per una lleteria de la Granja Modelo i un enllustrador. Paco Villar en el seu segon volum de la magnífica obra Barcelona Ciutat de Cafés [1] va fer un considerable esforç per trobar el màxim de dades sobre aquest local. Les seves fonts el descriuen con un immens complex amb una escala de cargol que conduïa a les dependències dels empleats des de la porta d'accés des del Passeig de Gràcia i un gran saló de 44 per 22 metres de sostre molt alt. A les parets s'informava mitjançant pisarres de les cotitzacions de les borses de Barcelona i Madrid i de les hores d'arribada i sortida dels trens. Al bell mig del saló hi havia sempre la premsa del dia, local i espanyola, a disposició dels clients. Era habitual de fer-hi concerts totes les nits de 9 a 11 hores. El gran saló es connectava també amb un ampli jardí exterior.
L'Alhambra va ser també capdavanter en innovar els seus serveis i donar sorpreses agradables i inesperades als clients. Des de les gerres de cervesa alemanya que disposaven d'un sistema de música integrada que sonava mentre el client bevia fins que la deixava sobre la taula, fins a una secció de pastisseria a la vista del públic on es podia veure com s'elaboraven les pastes que després se servien, passant pels teatròfons, uns aparells d'audicions telefòniques que permetien seguir òperes en temps real, tot eren novetats a l'Alhambra, gràcies a l'afany de renovació constant del seu director Miguel Montané.
L'accés des de la Rambla Catalunya connectava amb el sector dedicat als jocs (carrusel, cavallets, billars) i per l'entrada des de plaça Catalunya, situada als baixos de la Casa Narcís Pla, s'accedia a diversos salons de cafè.

*1894.- La vinculació amb la Riera d'en Malla, que passava per sota del cafè, continuaba present en aquest acord del ple de l'Ajuntament del dia 23 d'agost d'aquell any. (Font: Hemeroteca de La Vanguardia).

El 31 d'octubre de 1896 l'Alhambra es va vestir de gala amb motiu de la inauguració d'un nou saló de billars projectat per l'arquitecte Francesc Mariné. L'espai, cobert per claraboies decorades amb vitralls acolorits,  feia 45 metres de llarg per 25 d'ample i totalitzava 24 taules de billar fabricades a l'empresa Tarradas. L'1 de juny de 1898 s'hi inaugurava una Academia de Billar on s'ensenyaven els secrets dels cops i les arts d'aquest joc de taula. 
L'activitat del negoci era molt elevada i foren moltes les penyes que s'hi van formar i establir. La dels metges, la del diari republicà El Diluvio, la dels còmics o la de l'enterro, formada per un grup de tertulians que sempre vestien de negre, en són alguns exemples. [2]

*1896.- Dibuix de la gran sala de billars del Cafè de l'Alhambra. (Autor: Llopart)

*1898.- A la Gran Sala de Billar de l'Alhambra s'hi impartien classes a càrrec de distingides senyoretes.  Com es pot apreciar a l'anunci, les numeracions respectives de la Rambla Catalunya i del Passeig de Gràcia encara començaven a la part baixa de la plaça Catalunya. 

*1900's.- Entrada a l'Acadèmia de Billar de l'Alhambra per la Rambla Catalunya.

*1900's.- Imatge de la cruïlla de Rambla Catalunya amb Ronda Universitat. A l'extrem dret de la foto la fletxa vermella assenyala l'accés al Cafè de l'Alhambra a través de l'espai destinat a l'Acadèmia de Billar.

El local continuà funcionant fins el 1906, quan va ser víctima de l'auge del locals d'espectacles. L'espai es va dividir en dos. A la banda  de Rambla Catalunya s'hi va instal·lar el Cinema Alhambra, i al cantó del passeig de Gràcia el Cinematògraf Belio-Graff, com a sucursal de la sala del mateix nom que ja funcionava a la part baixa de la Rambla. La sala de cinema de la Rambla Catalunya esdevindria el 1908 Gran Salón Cinema Doré i molts anys després Teatre Barcelona.
Pel que fa al sector de la plaça Catalunya, l'any 1909, el cafè modernista La Lune s'instal·lava als baixos de la casa Narcís Pla, al local que el Cafè Alhambra havia ocupat abans.

[1].- Villar, Paco. Barcelona Ciutat de Cafés (1880-1936) Edicions Viena. Barcelona. 2013.
[2].- Rates, Ramon. A propósito de las peñas barcelonesas. Revista Destino. 7 d'agost de 1965.

AMADEO. Fotògraf i retratista. Pelai / Rambla. (1901-1933)


 
*1905.- Dues versions de la mateixa vista del carrer Pelai des de la Rambla de Canaletes amb les barraques de l'estudi fotogràfic Amadeo sobre el terrat de l'edifici de la cantonada.

A començaments del segle XX el negoci de la fotografia va comencar a prol·liferar a la ciutat i els estudis dels retratistes es multiplicaven. Sovint eren emplaçats als terrats dels immobles per tal d'aprofitar de la millor manera possible la llum natural. En realitat, eren barraques instal·lades sobre el mateix terrat a manera d'afegitons.
El fotògraf i retratista conegut com Amadeo va ser un dels més populars i coneguts. El seu nom complet era Amadeu Mariné i Vadalaco (1878-1935). Tenia el seu estudi situat al capdamunt de l'edifici que feia cantonada entre Pelai i la Rambla de Canaletes. Anteriorment havia ocupat aquell mateix estudi del seu germà Josep, també fotògraf, però l'Amadeu s'hi va instal·lar pel seu compte a partir de 1901. De bon inici va començar a signar les seves fotografies amb el nom de Vadalak, perquè el seu germa ja les signava com a Mariné. Només uns anys després Amadeu Mariné va obrir també una botiga a la Rambla de Canaletes número 15 i començà a signar els seus retrats com Amadeo, a la vegada que instal·lava un rètol de reclam amb aquest nom al llarg de la barana del terrat de l'edifici de Pelai-Canaletes. L'estudi del seu germà Josep, amb el nom comercial de Mariné, era gairebé a tocar i ocupava el terrat del número 58 del mateix carrer Pelai.
Pel seu estudi Amadeo va desfilar un gran nombre de personatges il·lustres de les lletres, la política i la intel·lectualitat del moment, com Angel Guimerà, Josep Maria de Sagarra, Pompeu Fabra i Nicolau d'Olwer, entre molts altres. Una altra faceta d'aquest fotògraf va ser el retrat d'escena amb actors i actrius captats en plena representació de les seves obres. En aquesta especialitat són destacables els seus treballs amb Margarida Xirgú, Joaquim Montero o Josep Sampere
Després de més de 30 anys d'activitat, l'Amadeu va tancar la seva galeria-estudi del terrat del carrer Pelai per establir-se a l'Avinguda Meridiana el 1933, dos anys abans de la seva mort.
  

*1910's.- Dos retrats realitzats a l'estudi Amadeo del carrer Pelai 62, el segell del qual  es pot veure en un dels extrems d'ambues fotografíes. (Font: todocoleccion.net)

             
Revers d'una de les postals que editava Amadeo per a poder ser enviades per correu. (Font: todocoleccion.net)



Dues imatges del terrat de Pelai 62 on Amadeu Mariné tenia instal.lat el seu estudi

Margarida Xirgú fotografiada per Amadeu Mariné representant Elektra. (Foto: Arxiu Fotogràfic de Barcelona).