Article elaborat amb el suport de EMILIO GÓMEZ FERNÁNDEZ
Inaugurat després de molts ajornaments i reiterades revisions de mesures de seguretat, aquesta muntanya russa, coneguda aleshores amb el nom de Ferro-Carril Aéreo, va ser ser posada en funcionament a finals de juny de 1889.
Ocupava els terrenys resultants de la cobertura de la Riera d'en Malla i alguns espais colindants entre el passeig de Gràcia i la Rambla Catalunya situats a la part nord de la plaça Catalunya, que aleshores començava a viure un tortuós i accidentat procés envers la seva definitiva consolidació urbanística.
Aquesta atracció permetia pujar a un tren muntat sobre bigues i rails de ferro i fer un recorregut de prop de dos-cents metres amb diferents trams en pendent i un petit túnel. Tot i que no era una atracció inèdita a la ciutat, (els barcelonins ja n'havien vist abans de similars als Camps Elisis), va tenir una gran acollida ciutadana. El conjunt es complementava amb un quiosc annex on se servien cafès i begudes, que era dirigit per Vilaseca, notable empresari de l'època i un dels homes forts del sector dels establiments de restauració i esbarjo, cafès i bars. La banda municipal, aleshores dirigida pel mestre Rodoreda, hi executava peces musicals periòdicament als vespres.
Al Ferrocarril Aeri s'hi accedia des del passeig de Gràcia i va amenitzar la zona durant dues temporades (1889-1890), bàsicament als mesos d'estiu, en aquell entorn proper a la plaça Catalunya que en els anys següents començaria a canviar d'una manera espectacular.
*1889.- Aquestes són les primeres referències conegudes de la premsa al Ferro-Carril Aéreo del passeig de Gràcia situat sobre la Riera de'n Malla. El dia 9 de març s'anunciava la construcció de muntanyes russes sobre els terrenys coberts de la Riera de'n Malla i el 10 de juny, unes setmanes abans de la inauguració de l'atracció, s'informava de les característiques d'aquest nou lloc d'esbarjo pròxim a la plaça Catalunya (Font: Hemeroteca La Vanguardia).
*1889/1890.- Diversos anuncis insertats a les cartelleres de la premsa local sobre les actuacions de la Banda Municipal de música al local del Ferro-Carril Aéreo. (Font: Hemeroteca La Vanguardia).
*1889.- Ressenya publicada al número 454 de La Ilustración (14 de juliol) sobre la inauguració del Ferrocarril Aeri del passeig de Gràcia. (Font: Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona)
Malgrat l'èxit assolit, la seva situació privilegiada va fer que aviat nous projectes trobessin acollida en aquella zona i precipitessin la seva desaparició. Així doncs, el seu desmantellament va propiciar la construcció immediata del Café de la Alhambra, un dels locals més grans que hi hagué en aquell indret.