Agraïments a ALFRED PUIG pel seu assessorament.
Una de les línies històriques del transport públic de Barcelona, va ser la número 64 que durant més de 80 anys va circular en sentit mar-muntanya i a l'inrevés. Al llarg de la seva existència va presentar diverses variants de trajecte fins que va desaparèixer el 2016 a causa de la instauració de la red ortogonal de busos.
La
història del 64 s'associa amb baixar al centre o fins al
port de la ciutat des del barris de l'Eixample, Sant Gervasi, Bonanova o
Sarrià, si bé la línia seria més especialment popular als mesos d'estiu per ser
la que portava als balnearis i les platges de la Barceloneta.
Era
una línia de via ampla que es va projectar per substituir la via estreta al
Passeig de la Bonanova pel qual discorria l'antiga linia 19 fins a la Plaça de
Sarrià i que era previst clausurar.
ANTECEDENTS (1930-1936)
A partir de 1930 i durant els anys següents sovintejaren els canvis a les línies de tramvia de via estreta que unien la Plaça Catalunya amb Sarrià, Pedralbes i la carretera de Vallvidrera. Finalment el 1933 va quedar definitivament suprimida la darrera línia de via estreta entre la Plaça Catalunya i la Plaça Borràs. Només van quedar en servei les línies 14 i 19 que cobrien els trajectes des de la plaça Bonanova a la carretera de Vallvidrera i Pedralbes respectivament.
Per apaivagar les queixes dels sarrianencs, durant el 1935 es va tornar a posar en servei la línia 14 des de Plaça Catalunya a Peu del Funicular de Vallvidrera amb un servei molt irregular i intermitent.
Tots aquests problemes tenien el seu origen en el fet que el tramvia de Sarrià circulava en ambdós sentits de circulació pel carrer Aribau en trams de via única i de via doble que s'alternaven tot provocant greus problemes de trànsit
Finalment es va optar per posar en marxa la línia 64 de via ampla. Per executar aquest projecte es van aprofitar les instal·lacions del mai inaugurat tramvia del Putxet que pujava per Muntaner fins Diagonal en via doble.
ANTECEDENTS (1930-1936)
A partir de 1930 i durant els anys següents sovintejaren els canvis a les línies de tramvia de via estreta que unien la Plaça Catalunya amb Sarrià, Pedralbes i la carretera de Vallvidrera. Finalment el 1933 va quedar definitivament suprimida la darrera línia de via estreta entre la Plaça Catalunya i la Plaça Borràs. Només van quedar en servei les línies 14 i 19 que cobrien els trajectes des de la plaça Bonanova a la carretera de Vallvidrera i Pedralbes respectivament.
Per apaivagar les queixes dels sarrianencs, durant el 1935 es va tornar a posar en servei la línia 14 des de Plaça Catalunya a Peu del Funicular de Vallvidrera amb un servei molt irregular i intermitent.
Tots aquests problemes tenien el seu origen en el fet que el tramvia de Sarrià circulava en ambdós sentits de circulació pel carrer Aribau en trams de via única i de via doble que s'alternaven tot provocant greus problemes de trànsit
Finalment es va optar per posar en marxa la línia 64 de via ampla. Per executar aquest projecte es van aprofitar les instal·lacions del mai inaugurat tramvia del Putxet que pujava per Muntaner fins Diagonal en via doble.
TRAMVIA (1936-1967)
Des que es va inaugurar la línia
64 amb tramvies va ser coberta amb cotxes del model 500 i només els
últims anys van ser substituïts per models 1200.
1936
El
dia 4 de febrer de 1936 es va posar en marxa la línia de tramvia 64 que cobria
el trajecte des de Drassanes fins a Sarrià. Va ser l'última a posar-se en
servei abans de l'inici de la Guerra Civil El recorregut
original discorria des de les Drassanes per Rambles, Pl. Catalunya, Rda.
Universitat, Gran Via, Muntaner, Pl. Bonanova i Ps. Bonanova fins a la Pl.
Sarrià.
Amb
l'arribada de l'estiu, a partir de juny, es va decidir ampliar el seu
recorregut des de les Drassanes fins a la Barceloneta seguint la seva ruta per
Ps. de Colom, Ps. d'Isabel II, Pla de Plau i Ps. Nacional
*1936.- Un dels cotxes de la nova línia 64 circulant per la Rambla als pocs dies de posar-se en servei. Al fons el Palau Moja. (Foto: Arxiu Jordi Ibáñez)
1945
A
partir del 14 d'octubre de 1945 la línia va retallar el seu trajecte, que quedà
reduït només entre Plaça Catalunya i Sarrià. En aquell temps era coberta per un
total de 6 tramvies.
1946
A
partir del dia 10 de gener de 1946 va recuperar el seu recorregut anterior
(Barceloneta-Sarrià) amb un total de 10 tramvies i des del 8 de juny
va ampliar també el seu trajecte per l'altra banda des de la Plaça del Duc de
Gandia a Sarrià fins el Monestir de Pedralbes.
1948
Del
24 de novembre d'aquell any en endavant es va suprimir novament el tram Plaça
Catalunya-Barceloneta.
1949
Recuperació
de la totalitat de la línia des de Barceloneta fins a Pedralbes per donar
servei durant la temporada de banys a partir del 28 de juny i fins al 15 de
setembre que tornaria a sortir de Drassanes.
1950
Aquell
estiu es tornà a ampliar el trajecte fins a la Barceloneta des del 12 de juliol
i aquest allargament passaria ja a ser definitiu.
*1951.- Parada del 64 a Pla de Palau.
1957
A partir del 16 de setembre d'aquell any l'ajuntament va
decidir suprimir la circulació de tramvies per la Rambla, amb la qual cosa el
64 va començar a pujar pel Paral.lel i les Rondes de St Pau i St. Antoni.
*1957.- El cotxe 521 a la Plaça Catalunya. Al fons el carrer Rivadeneyra.
*1958.- Un cotxe del model 500 de la línia 64 a les cotxeres de Vilana. (Foto: Albert González)
A partir del 21 de novembre setembre va desaparèixer la
línia nocturna del 64 que va passar a ser coberta per autobusos de la nova línia
NP.
*1960.- Un cotxe model 500 del tramvia 64 arribant a la plaça Pedralbes prop del monestir on la línia tenia el seu final.
1964
Nova variació des del 18 de desembre quan
el recorregut ascendent del 64 a partir del final de la Rda. St. Antoni
discorre per Casanova, Consell de Cent i Aribau i els tramvies deixen de pujar
en contradirecció pel carrer Muntaner per acabar amb la perillositat que allò
suposava.
*1960's.- Un cotxe de la sèrie 1200 de la línia 64 al seu pas pel Passeig Nacional de la Barceloneta (avui Joan de Borbó)
1965
Aquell any es va establir com a línia 64 el trajecte
Paral·lel-Pedralbes a partir del 8 de gener. Els tramvies de la línia passaven
per Paral·lel, Rda. Sant Pau, Rda. St. Antoni, Casanova, Consell de Cent,
Aribau, Via Augusta, Muntaner, Pl. Bonanova, Ps. Bonanova, Ps. Reina
Elisenda i Plaça de Pedralbes.
En
sentit descendent la línia circulava amb el mateix recorregut cobrint tot el
carrer Muntaner des de la Pl. Bonanova fins a la Pl. Goya amb la Rda. Sant
Antoni.
D'altra
banda els tramvies de la línia 64 van tornar a cobrir el servei dia i
nit quedant suprimida la línia d'autobusos nocturns NP que havia estat
creada el 1960.
1966
A partir del 12 de juny la línia es perllonga del final
del Paral.lel a la Barceloneta fins a l'1 d'octubre que torna a circular
només fins al Paral·lel. Aquesta operació es repetirà durant els
estius dels anys següents
AUTOBÚS (1967-2017)
1967
El dia 3 de desembre els tramvies de la línia 64 són substituïts
per autobusos.
El
recorregut ascendent del 64 comença a Aldana/Rda. Sant
Pau i continua per Rda. Sant
Antoni, Pl. Universitat, Aribau, Via Augusta, Muntaner, Pl. Bonanova, Ps.
Bonanova i Ps. Reina Elisenda fins a Pedralbes. En sentit ascendent
baixa pel carrer Muntaner en la seva totalitat fins a Rda. Sant Antoni,
Manso, Comte Borrell i Aldana.
1968
A partir del 23 de març la parada de Pl. Bonanova en direcció
Pedralbes serà traslladada al final del carrer Muntaner a causa de les obres
d'urbanització de la plaça
A
partir del 16 de juny s'estableix per sempre el fi de trajecte a la
Barceloneta.
Durant
aquest any el 64 deixarà de circular pel Paral·lel a causa de les
obres de la línia L3 del metro
1973
Des de finals de març el 64 deixa de passar per davant de les
Drassanes i canvia el seu trajecte circulant per l'Avenida Garcia Morato (avui
Avda. de les Drassanes) i el carrer del Portal de Santa Madrona fins arribar al
Paral·lel.
En
sentit ascendent la línia 64 Barceloneta-Pedralbes comença al final del
Passeig Nacional i segueix per Pla de Palau, Ps. d'Isabel II, Ps. de Colom,
Avda. García Morato, Portal de Santa Madrona, Paral·lel, Rda. Sant Pau,
Rda. Sant Antoni, Aribau, Via Augusta, (amb tornada per Muntaner) Pl. Bonanova,
Ps. Bonanova, Ps Reina Elisenda i Pedralbes.
1981
A partir del 10 de juliol l'autobus 64 deixa de passar pel carrer
Manso per fer-ho per Tamarit
1997
Durant aquest any el 64 deixarà de passar pel carrer del Portal de
Santa Madrona per seguir com feia antigament per davant de les Drassanes i
agafar des d'allà el Paral.lel
2002
A partir del mes d'agost en el tram ascendent per Via Augusta els
autobusos comencen a pujar pel carrer Mandri en comptes de Muntaner, que deixa
de ser de doble direcció entre Via Augusta i Bonanova.
D'altra banda, des del 5 de desembre la línia amplia el seu recorregut
pel passeig Joan de Borbó fins al Club Natació Barcelona.
2009
A partir del 22 de setembre el terminal del Ps. Joan de Borbó
torna a ser ampliat, en aquest cas fins a l'entorn del nou Hotel Vela.
Un dels últims recorreguts del 64
*2016.- Un dels últims autobusos que varen cobrir la línia 64 abans de la seva desaparició s'atura a Pedralbes. (Font: Associació de Col·leccionistes Empleats de Metro i Bus).
2016
L'últim
dia de febrer de 2016 la històrica línia 64 deixa de circular. El servei és
substituït per altres línies de la xarxa ortogonal. Molts ciutadans i
usuaris, encara poc acostumats als continuats canvis d'autobusos que imposa la
dinàmica de la nova xarxa, i més enllà del valor sentimental
i la nostàlgia per la pèrdua d'una línia de tota la vida, fan palès el seu
rebuig davant les noves alternatives per arribar a les platges.