RESTITUCIONS, RECUPERACIONS I RESURRECCIONS

dissabte, 5 de març del 2011

COTXERA DE TRAMVIES. Diputació-Vilamarí

 
*1953.- Entrada a la cotxera des de la cantonada Vilamarí/Diputació. Al fons els edificis del carrer Entença.

La cotxera del carrer Diputació, tenia una capacitat per a 90 tramvies i es va construir en el  solar delimitat pels carrers de Diputació, Vilamarí i Entença. El terreny que ocupava era de gairebé 7.000 metres quadrats dels quals se'n van edificar 5.0000, repartits entre un pavelló destinat a oficines i un altre destinat a dipòsit per als vehicles, dividit per columnes de ferro en quatre seccions de quatre vies amb fossat cadascuna.

1962.- Pati de l'interior de la cotxera.

*1964.- Sortida d'un tramvia de la cotxera en direcció a Vilamarí.

Va estar activa fins a mitjans de la dècada dels seixanta i posteriorment fou destinada a dipòsit dels tramvies fora de servei que s'havien de desballestar. Amb la progressiva eliminació dels tramvies, la cotxera va quedar desconnectada de la xarxa el 1970 i només un any després va concentrar tots els tramvies de l'última sèrie que va circular, els quals hi van ser traslladats amb un camió grua des de la plaça Tetuán.  Un cop desapareguts els tramvies, hi varen restar únicament els que anaven destinats a Museu. A partir del 1972 entraren a la cotxera una locomotora de Montserrat i diverses unitats del metro, així com alguns autobusos de les sèries Seida i Chausson. Tenint en compte que l'any 1968 hi havien estat guardades varies unitats de troleibusos a l'espera de ser venuts a València, podem dir que la cotxera de Diputació fou l'única que ha acollit gairebé tots els tipus de transports.
Amb la fi del franquisme i l'arribada de l'ajuntament democràtic, el solar ocupat per les cotxeres fou insistentment reclamat com equipament per a construir-hi escoles públiques. Sovint era el marc per organitzar-hi festes reivindicatives. L'any 1984 la cotxera fou enderrocada i la major part dels cotxes que hi quedaven van ser donats al Museu de Castellar de N'Hug i a un col·lecionista de València.
Desapareguda la cotxera, al gran solar resultant s'hi va construir a partir de l'any 1985 una escola primària (Joan Miró) al carrer Entença, i un institut de secundària (primer anomenat Parc de l'Escorxador i després Ernest Lluch) que inicaren la seva activitat el curs 1986-1987. El conjunt es completà amb un complex esportiu amb piscina coberta al carrer Diputació inaugurat el 2003. 

*1971.- Els últims tramvies retirats (els de la sèrie 1200) esperant la seva definitiva jubilació a les cotxeres de Diputació. 

*1980.- Una festa infantil organitzada amb l'objectiu de reivindicar el solar de les cotxeres per a fer-hi equipaments escolars per al barri. Al fons es pot veure una mostra dels diversos tipus de transports que s'hi guardaven. La idea era portar-los a un futur Museu del Transport de Barcelona que no es va arribar a realitzar. Alguns d'aquests vehicles van anar a parar al de Castellar de N'Hug on en molts casos no es van seguir unes pautes de conservació i manteniment adequades.  

5 comentaris:

  1. Recordo haver-hi vist un concert molt passat de voltes de Pau Riba (finals dels 70)
    Gràcies per el blog

    ResponElimina
  2. Efectivament, aquesta cotxera era sovint escenari de festes populars i concerts, com també ho era el solar que va quedar davant en els terrenys de l'antic escorxador després de ser enderrocat i abans de fer-hi el Parc. Estem parlant de l'època 1978- 1982 aproximadament.

    ResponElimina
  3. Jo recordo el trasllat de tramvies de matinada quand ja s'havia clausurat la xarxa desde la cotxera de Borbó fins a Diputació.
    De Borbó fins a Tetuan, ho feian per els seus propis medis, i desde aquest punt per la via costat mar, eran remolcats per un camió en direcció contraria fins a Diputació.

    ResponElimina
  4. Jo recordo haver-hi passat moltes vegades pel davant quan era petit, ja que vivia a Diputació/Calàbria, i em fascinava veure les maniobres dels tramvies entrant o sortint de la cotxera.

    ResponElimina