RESTITUCIONS, RECUPERACIONS I RESURRECCIONS

dissabte, 7 de gener del 2012

PASSEIG DE COLOM entre el Portal de la Pau i el Paral·lel (1888-1943)

*1905.- Entre el Portal de la Pau i el Paral.lel, el passeig de Colom era una ampli espai pels vianants entre dues fileres de palmeres datileres. A la dreta la Duana i a l'esquerra les Drassanes, aleshores ocupades pel Parc d'Artilleria.

El tram de ponent de l'inicial passeig de Colom (rebatejat als anys 1980's com passeig de Josep Carné) arrencava del Portal de la Pau i del monument al descobridor d'Amèrica en direcció a Montjuïc. Inicialment la seva urbanització reproduia fins a la cruïlla amb el Paral.lel el mateix model de la part més coneguda del passeig contigua al Moll de la Fusta, és a dir: dues fileres de palmeres a cada marge d'un ampli passeig central amb bancs per seure i dues calçades laterals pel trànsit rodat i els carruatges.

*1926.- La linia groga identifica aquest tram del passeig de Colom que discorria entre palmeres davant de les Drassanes

Aquesta ordenació del passeig es va mantenir fins després de la Guerra Civil. El franquisme va voler donar un especial protagonisme al Portal de la Pau, amb les connotacions d'Hispanidad i España gloriosa en la que no se ponía el sol, que evocava el monument a Colom i va reordenar l'entorn. El trànsit rodat va adquirir un nou protagonisme, la resta del passeig de Colom, des del monument fins a la plaça d'Antonio López va perdre una filera de palmeres per eixamplar la calçada, es va obrir l'avinguda García Morato, es van aixecar noves dependències militars a la zona i el segment del passeig de Colom, entre la Duana i les Drassanes, va esdevenir una calçada ampla i desarbrada. Curiosament i malgrat el Cinturó Litoral que creua soterràniament la zona, el model s'ha mantingut fins avui. L'automòbil és el rei en aquell tram de doble sentit de circulació. Ni la democràcia ho ha sabut esmenar.

*1943.- La premsa explicava així la reurbanització del passeig de Colom amb la supressió d'una filera de palmeres entre el Portal de la Pau i Via Laietana. Res no deia però, del petit tram entre el monument i el Paral·lel on foren eliminades les dues fileres i el passeig central. (Retall de l'edició de La Vanguardia del 25 de març de 1943)