RESTITUCIONS, RECUPERACIONS I RESURRECCIONS

dissabte, 21 de maig del 2016

BOCA DE DOBLE ENTRADA (FC. DE SARRIÀ / GRAN METRO). Plaça de Catalunya / Pelai. (1929-1990's)

Agraïments a ÀLEX REYES

*1929.- Imatge corresponent al dia de la inauguració del nou accés doble (Foto: Josep Brangulí)

El 24 d'abril de 1929 es va inaugurar la nova estació soterrada de Plaça Catalunya del Ferrocarril de Sarrià. Desapareixien així definitivament l'estació a cel obert del carrer Pelai i el tren de recorregut de superfície que enfilava el carrer Balmes amunt des de la cantonada amb Bergara. 
Una de les novetats afegides que va comportar aquesta inauguració va ser la posada en servei de la reforma de l'accés de davant de l'edifici de l'estació al costat de la terrassa del Cafè Zurich.
Aquesta boca presentava com a novetat i singularitat que passava a ser doble de manera que permetia accedir tant a l'estació del Gran Metro (actual línia 3) com a la de la pròpia línia de Sarrià (actualment dels Ferrocarrils de la Generalitat) i a l'avinguda de la Llum.
L'accés s'estructurava mitjançant un primer tram de doble escala bessona confrontada de set graons, que anava a parar a un espai intermedi a manera de distribuïdor a partir del qual es podia accedir separadament a una o altra línia.

*1920's.- L'accés d'entrada al Gran Metro abans de la reforma. (Foto: Arxiu Àlex Reyes)


Alçat de l'accés doble segons els dibuixos d'Àlex Reyes. 


Planta del conjunt de l'accés (© Àlex Reyes)

*1960's.- L'accés doble amb el replà de distribució i cartells amb les diferents línies dels Ferrocarrils de Catalunya. Al capdamunt de l'estructura també s'hi anuncia que l'accés permet arribar a l'Avinguda de la Llum. Al fons la Rambla de Canaletes.



Barcelona 1964 "Plaça Catalunya":
*1964.- L'accés des de la terrassa del bar Bracafé. Al fons la del cafè Zurich.

Aquest accés, amb successius afegitons i canvis pel que fa a la retolació externa de les línies a les que donaven servei les estacions, va subsistir fins als anys 1990's quan es va enderrocar el vell edifici de l'estació i es va enlairar el Centre Comercial El Triangle. No obstant això, la construcció als anys 1960's del distribuïdor circular situat sota l'inici de la Rambla de Canaletes ja havia comportat deixar sense servei l'entrada al Gran Metro des de l'accés doble, un cop obert el nou pas soterrat de vianants cap al nou distribuïdor des de Canaletes fins a la terrassa del Zurich. Posteriorment amb l'esmentada construcció de El Triangle, el doble accés del 1929 va ser reformat mantenint les baranes originals però perdent el seu replà central i ha quedat com un accés a les línies dels Ferrocarrils de la Generalitat.