RESTITUCIONS, RECUPERACIONS I RESURRECCIONS

diumenge, 15 de setembre del 2019

EL ANCORA DE ORO. Trens elèctrics i joguines. Caputxes 4 (1896-1929) i Gran Via 642. (1929-1969)


 
*1899.- Anunci de la primera botiga de Guillermo Leopold a la publicació Industria e Invenciones (Tomo XXXI, número 24)
 
Una de les botigues més conegudes a Barcelona pels aficionats als trens elèctrics va ser l'anomenada El Áncora de Oro, coneguda també com La Casa de los Trenes. El seu fundador va ser Guillermo Leopold, un emprenedor d'ascendència alemanya afincat a Catalunya, que va començar el seu negoci  a finals del segle XIX al carrer de les Caputxes, prop de la basílica de Santa Maria del Mar, Fou al 1896 quan hi va obrir una botiga de maquinària industrial, que s'anunciava a les publicacions de l'època com especialitzada en engreixadors. 
S'hi venia un extens assortit de petites màquines, entre les que hi destacaven uns aparells per pelar la fruita
Amb l'arribada del nou segle Leopold va captar com una oportunitat de negoci esdevenir el representant a la península ibèrica de la creixent afició al modelisme ferroviari. Així doncs, va convertir la seva botiga de Caputxes 4 en un centre de trobada dels aficionats als trenets elèctrics, un tipus de joguina que entussiasmava als menuts però que mai va deixar de ser un hobby pels grans.   

*1923.- Un antic catàleg en alemany de la marca Marklin personalitzat en la botiga de Guillermo Leopold (Font: todocoleccion.com) 

A finals de la dècada dels 1920's, coincidint amb uns moments de singular eufòria ciutadana per la celebració de l'Exposició Internacional de 1929 a Montjuïc, el fill de Leopold que havia succeit als eu pare al front de l'empresa, va decidir-se a abandonar la botiga de Ciutat Vella i s'instal·là a l'Eixample.
La nova botiga va quedar emplaçada al baixos del número 642 del carrer Corts (l'actual Gran Via) entre el carrer Pau Claris i el Passeig de Gràcia, a l'edifici que avui ocupa l'Hotel Granvia. La centralitat de la nova seu de El Áncora de Oro li donà encara més visibilitat i prestigi, quan ja no era l'única botiga de la ciutat dedicada als trens elèctrics i al modelisme ferroviari.
 
*1929.- El primer dia d'octubre d'aquell any es va procedir al trasllat i obertura de la nova botiga de El Áncora de Oro a la Gran Via, com s'anunciava oportunament  la premsa. (Font: Hemeroteca La Vanguardia

*1929.- Catàleg de la marca de trens elèctrics Bing on ja apareix El Áncora de Oro en la seva nova botiga de la Gran Via, carrer Corts aleshores

*1931.- Aquesta butlleta donava dret a participar en el sorteig d'un tren mecànic Marklin i tenia validesa durant dos sorteigs de la Loteria Nacional de Nadal. (Font: todocoleccion.com)

Catàleg de la marca de trens elèctrics Marklin que es distribuia a la botiga El Áncora de Oro. A sota el del fabricant Payá. (Font: todocoleccion.com)


La botiga s'especialitzà també en la comercialització d'altres jocs com el Meccano i fabricava les seves pròpies peces per bastir circuits ferroviaris en les diferents escales homologades internacionalment.

Un tram elèctric de desviament de vies amb la marca identifitiva del propi fabricant.


*1954/1960.- Les campanyes de Nadals i Reis eren lógicament els períodes que generaven més nivell d'activitat a la botiga
 
El dia de Nadal de 1968 apareix l'últim anunci a premsa de la botiga de El Áncora de Oro.