RESTITUCIONS, RECUPERACIONS I RESURRECCIONS

dilluns, 21 d’octubre del 2024

PAS DE VIANANTS SOTERRAT SOTA EL CIRCUIT DE MONTJUÏC. Avda. Reina Maria Cristina/ Avda. Rius i Taulet. (1949-1980's)


MIQUEL BARCELONAUTA

Agraïments a JAUME MAS i JAUME SUSANY


El circuit de Montjuïc ja havia format part dels pioners de l'automobilisme entre els anys 1933 a 1938 quan acollia el Premi Automobilístic de la Penya Rhin. Acabada la Guerra, la progressiva celebració, a partit dels anys 1950's, de proves d'esports de motor en aquest circuit, va aconsellar de construir un pas soterrat, que permetria creuar la calçada als vianants en condicions de seguretat i així evitar el risc d'atropellaments. Amb el temps, Montjuïc seria homologat internacionalment per acollir proves del Campionat del Món de Motociclisme a partir de 1951 (L'edició de 1950 no va estar inclosa en el campionat del món), les 24 Hores Motociclistes de Montjuïc des de 1955 [1] i el Campionat d'Espanya de Fórmula 1, que s'hi va celebrar del 1969 al 1975 [2], en anys alternats amb el circuit madrileny del Jarama.

Aquesta via soterrada per a vianants havia estat construïda l'any 1949 i travessava l'avinguda Rius i Taulet des del vèrtex de l'antic Palau de Projeccions (a partir de 1960 Palau de les Nacions) i tenia l'altra boca de sortida al carrer als peus de l'escala d'accés a l'esplanada de la Font Màgica. 

*1949.- Les autoritats governatives visiten les obres de construcció del pas soterrat en els dies previs a la seva inauguració.

*1952.- Anunci dels campionats del Món de Motociclisme d'aquell any a Montjuïc on s'advertia al públic de l'obligatorietat d'utilitzar el pas soterrani.

Aquest pas apareixia en algunes escenes del film Larga noche de Julio (Lluís Josep Comerón-1974).


La desaparició d'aquest pas soterrani va coincidir amb la construcció del pàrquing soterrat de l'avinguda Rius i Taulet a començaments dels 1980's.  

_____

[1].- Les proves motociclistes es van mantenir al circuit de Montjuïc fins al 1985.

[2].- L'edició del campionat d'Espanya de Fórmula 1 de 1975, va acabar tràgicament amb l'accident del Hill GH1 de l'alemany Rolf Stommelen que va perdre l'aleró a la volta 26 i va provocar 4 morts entre els espectadors. Aquest episodi va suposar el punt final de les curses a Montjuïc. Stommelen moriria 8 anys després als Estats Units en un accident similar també amb pèrdua de l'aleró.