RESTITUCIONS, RECUPERACIONS I RESURRECCIONS

dissabte, 31 de maig del 2025

GRANDIÓS PAVELLÓ JAPONÈS. Rambla de Catalunya - Carrer de Les Corts (Gran Via). (1879)

MIQUEL BARCELONAUTA

Agraïments a ENRIC COMAS I PARER


A la dècada dels 1860's, l'atracció i la curiositat per la cultura japonesa ja s'havia començat a fer palesa a Barcelona i el Teatre del Liceu, reobert al 1862, un any després de l'incendi, havia acollit algunes representacions d'artistes de l'orient llunyà. També al Principal havien actuat al novembre de 1864 un grup d'acròbates xinesos. De fet, aquell Liceu resorgit de les seves pròpies cendres, era molt més popular i allunyat del caracter elitista que la burgesia catalana li va imprimir cap a finals de segle. Als programes d'espectacles s'hi barrejaven les peces cultes d'òpera amb d'altres més orientades al gran públic, que incloien màgia, saltimbanquis, acròbates o espectacles màgia i pantomima. 

El 1868 l'Imperi del Japó va encetar el període Meiji, caracteritzat per una obertura que va abocar el país a donar-se a conèixer per tot el món i especialment a Europa i Amèrica del Nord on les seves grans ciutats començaren a rebre visites de companyies d'artistes japonesos. Aquell mateix any, el 2 de setembre, la Companyia Imperial Japonesa va arribar per primer cop a Barcelona i va fer un seguit d'actuacions al Liceu que van ser recollides i elogiades a la premsa després que els artistes i acròbates s'allotgesssin a l'Hostal de los Caballeros. [1].

Onze anys després, la cantonada muntanya/Llobregat de la Rambla de Catalunya amb la Gran Via s'havia començat a caracteritzar per ser un indret propi per a l'exhibició d'espectacles vinguts de terres llunyanes. Allà hi havien estat anteriorment les exhibicions de feres salvatges del Mr. Bidel i el 1879 s'hi va establir una nova instal·lació amb el cridaner nom de Grandioso Pabellón Japonés. En realitat es tractava d'un espectacle de circ, que convé no confondre amb el posterior Pavelló Imperial Japonès que es va instal·lar dos anys després, al 1881, al mateix carrer de les Corts tocant a Passeig de Gràcia.

La nit del 12 d'agost de 1879 van començar les funcions al Grandiós Pavelló Japonès, sovint identificat com Gran Pavelló Japonès o simplement com a Pavelló Japonès. Les cròniques a la premsa de l'època ens el presenten com una mena d'envelat de forma circular amb grans vents o suports per aguantar tota l'estructura i capaç per a reunir a més de 1.500 persones. En resum, una mena de circ decorat amb motius orientals. 

L'interior del pavelló era tot entapissat amb unes poques files de butaques i cadires. Al darrera d'aquestes localitats preferents s'estenia l'amfiteatre i les graderies amb l'entrada general, que es va posar a la venda al preu de tres rals. L'estructura va ser força criticada a la premsa pels problemes de visió i ventilació que comportava. D'altra banda, la calor sufocant, pròpia d'aquelles mesos d'estiu, va ser també un element d'incomoditat que van haver de suportar els assistents.

Les limitacions descrites no van impedir però, l'èxit dels espectacles, que es realitzaven a les 20:45 del vespre amb segones funcions especials de tarda els diumenges i festius a les 15:30 hores. 

*1879.- Retall del Diario de Barcelona del 12 d'agost que aporta dades sobre l'estructura del pavelló i l'inici de les seves activitats aquella mateixa nit. (Font: ARCA). (Cliqueu sobre la imatge per ampliar-la).

*1879.- Fragment de la crònica publicada al Diario de Barcelona del 13 d'agost d'aquell any després de la jornada inaugural del Grandiós Pavelló Japonès. (Font: ARCA). (Cliqueu sobre la imatge per ampliar-la).

L'equip d'artistes orientals era integrat per 12 acròbates japonesos, tot i que al pavelló hi actuaren també artistes francesos de la família Martin i les germanes Foucard (Nathalie, Léontine i Blanche), que acapararen l'atenció de la funció i els aplaudiments del respectacle amb els seus exercicis amb la corda vertical, anelles i trapezi. Mr. Foucard, el pare de les tres noies, havia estat monitor del Príncep Imperial.

*1879.- El Grandiós Pavelló Japonès anunciat a les planes del Diari Català el 19 d'agost d'aquell any (Font: ARCA).

*1879.- El Diario de Barcelona del dia 19 d'agost d'aquell any es feia ressò d'un robatori al Pavelló Japonès (Font: ARCA). (Cliqueu sobre la imatge per ampliar-la).

*1879.- Últimes funcions al Gran Pavelló Japonès el dies 23 i 24 d'octubre d'aquell any. L'endemà la companyia se n'anava a Madrid. (Font: Diario de Barcelona ARCA). (Cliqueu sobre la imatge per ampliar-la).

Malgrat la seva curta estada (del 12 al 24 d'agost) a la ciutat, l'experiència del Grandiós Pavelló Japonès constituieix una pàgina destacada en la història de l'arribada d'artistes orientals a Barcelona. Com s'ha apuntat abans, aquesta neixent vinculació amb l'art i la cultura japonesa tindria la seva continuïtat, només dos anys després, amb la instal·lació molt a prop d'allà del Pavelló Imperial Japonès (1881-82) promogut per Carles Maristany. 

dilluns, 26 de maig del 2025

PAVELLÓ IMPERIAL JAPONÈS. Gran Via entre Rambla de Catalunya i Passeig de Gràcia. (1881-1882)

MIQUEL BARCELONAUTA.

Agraïments a ENRIC COMAS i PARER i DAVID PLANES i SÁNCHEZ


*1881.- El Pavelló Imperial Japonès en un gravat de l'època. (Font: La Ilustración).

Inaugurat el 7 d'octubre de 1881, tot i que la seva obertura era prevista uns dies abans, concretament el 28 de setembre quan va haver de ser suspesa a causa de la pluja, aquest pavelló va ser projectat per encàrrec de Carles Maristany, amb la participació dels escenògrafs Fèlix Urgellés i Miquel Moragas.

Carles Maristany residia habitualment a Vilanova i la Geltrú i era germá de Francesc Maristany, soci fundador de la Casa Llibre del carrer Ferran. Provinent d'una familia molt acabalada, va dedicar part de l'herència que va rebre al 1879 a la seva gran passió, viatjar per l'Orient llunyà. Entre 1880 i els inicis del 1881 Maristany viatja al Japó on creix la seva fascinació per l'art, la vida i els costums nipons. Retornat a Barcelona Maristany va unir-se a Urgellés i Moragas amb els que el 16 de juny de 1881 va constituïr una societat (La Imperial Japonesa) amb l'objectiu de difondre la seva col·lecció d'art japonès adquirida durant el viatge.

En la seva excel·lent tesi doctoral titulada La presència del Japó a les arts de la Barcelona del vuit-cents (1868-1888) [1],  Ricard Bru i Turull ens ofereix una detallada descripció del procés de construcció d'aquest edifici. La idea inicial era construir un pavelló a la plaça de Catalunya, la qual cosa va comportar les primeres oposicions dels que consideraven que la plaça ja es trobava prou sobrecarregada de teatres, carpes i altres construccions efímeres que desfiguraven completament el que havia de ser una gran plaça ciutadana. Miquel Moragas, com a representant de La Imperial Japonesa, va sol·licitar els permisos municipals. L'arquitecte municipal Antoni Rovira i Trias va proposar aleshores un espai alternatiu a la Plaça de Catalunya, que era un solar que pocs anys abans (el 1877) havia acollit les primeres exhibicions de feres salvatges de Mr. Bidel a la Granvia entre Rambla de Catalunya i el Passeig de Gràcia davant del Palau Samà. Actualment coincidiria amb l'espai on s'aixeca l'hotel Avenida Palace i el Palau Marcet on es va establir el teatre i cinema Comedia.

Finalment l'ajuntament va concedir els correponents permisos amb la condició que el pavelló s'hauria de situar, com a  minim, a 5 metres del passeig de Gràcia i a 14 de la Rambla de Catalunya [2]. El 7 de setembre, va començar el muntatge de l'edifici amb la idea d'obrir-lo per les Festes de la Mercè. Un xàfec de gran magnitud va avortar però, l'esperada inauguració del dia 28, que s'ajornà fins el 7 d'octubre.

El pavelló, que segons algunes cròniques de l'època tenia una aparença espectacular que convidava a entrar-hi, s'obria cada dia entre les 16 i les 22 hores i l'entrada costava una pesseta, un preu que aleshores es podia considerar força elevat. Contenia tota mena d'objectes de la vida social a l'Imperi Japonès on Maristany havia viatjat. La idea dels seus creadors era que fos un edifici desmuntable i itinerant amb la idea d'exhibir-lo també a Madrid, València i altres ciutats espanyoles. 


*1881.- Així descrivia L'Esquella de la Torratxa, amb el seu habitual to sorneguer, el Pavelló Imperial Japonès, (Font: ARCA)

*1881.- Una altra crònica de la inauguració del pavelló. (Font: Diario de Barcelona del dia 9 d'octubre / ARCA)

*1881.- A l'octubre d'aquell any La Ilustració Catalana publicava aquesta breu ressenya del pavelló (Font: ARCA)
 
Tal com era previst de bon inici, la vida d'aquest pavelló va ser força efímera i va ser desmuntat durant els primers dies d'abril de 1882 [3].

________________

[1].- Bru i Turull, Ricard. Tesi doctoral La presència del Japó a les arts de la Barcelona del vuit-cents (1868-1888) [1], dirigida Teresa-M. Sala i García. Departament d’História de l’Art. Universitat de Barcelona. Juliol de 2010.

[2].- AMA, Comissió de L'Eixample, núm. 773. Expedient promogut per Miquel Moragas per establir a la plaça de Catalunya una exposició panoràmica d'objectes del Japó. 1881.

[3].- Un cop desmuntat, el pavelló va ser traslladat i instal·lat al passeig de Recoletos de Madrid, on s'inaugurà el 10 de maig de 1882 i va rebre la visita del rei Alfons XIII al mes de juny d'aquell mateix  any.

divendres, 23 de maig del 2025

AUTOMOBIL CLUB BARCELONA (1903-1906)

MIQUEL BARCELONAUTA

Agraïments a ENRIC COMAS i PARER



L'Automòbil Club Barcelona (ACB), precedent de l'actual Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC),  va ser fundat al 1903, limitant inicialment la seva activitat a l'àmbit geogràfic de la ciutat de Barcelona, imitant el que ja feia uns anys era habitual a les grans ciutats europees: Crear una associació dedicada a la defensa dels interessos dels conductors de vehicles que cada dia eren més nombrosos. Els set  fundadors van ser Marcel·lí Jorba, Joan Reynés, Joan Ponsa, Josep Bertrand, Enric Cera, Josep Suitas i l'artista Ramon Casas. Aquest últim seria l'encarregat de dissenyar diversos cartells de les curses automobilístiques organitzades per l'entitat. 

El 1906 l'Automòbil Club va ampliar el seu àmbit d'actuació a tot Catalunya i aquell mateix any Alfons XIII li va concedir el títol de Reial passant a denominar-se oficialment Reial Automàbil Club de Catalunya tal com ha arribat als nostres dies. Només durant el parèntesi republicà (1941-1939) va tornar a ser simplement Automòbil Club de Catalunya (ACC)

Durant aquest breu periode de tres anys, l'ACB va tenir diverses seus. Les més rellavenats van ser al carrer Pelai número 60 i especialment la situada al pis principal primera de la plaça Catalunya cantonada Ronda de Sant Pere que aleshores acollia la Pensió Nowe i l'adrogueria Vicenç Ferrer als baixos.  

*1910's.- Al cercle groc, la seu de l'Automòbil Club Barcelona (després Reial Automòbil Club de Catalunya) al pis principal de la Casa Vicenç Ferrer des de l'interior del qual està captada la fotografia inferior (Font: AHCB).

*1910's.- Imatge de la seu social del Real Automòbil Club de Catalunya a la cantonada de la plaça Catalunya amb Ronda de Sant Pere. Al fons es poden veure els edificis del començament del Passeig de Gràcia i sobre el vidre el primer logotip de l'entitat.xxxxxxxxx


dimarts, 20 de maig del 2025

EL PROGRESO. Grans Magatzems. Rambla Catalunya / Gran Via. (1901-1907)

MIQUEL BARCELONAUTA

Agraïments a ENRIC COMAS i PARER i JOANA FRANCÈS


Els grans magatzems El Progreso, promoguts inicialment per Custodio Herrero Escorihuela (1842-1910) i altres dos socis, a la Rambla Catalunya número 15 cantonada amb el carrer Corts (Gran Via) 250 (624 després de la posterior actualització de la numeració), ocupaven els espais dels baixos de la Casa Bernardí Montells en els locals que anteriorment, havien allotjat primer el Cafè Güell (des de 1892 a 1895) i després la Cerveseria Restaurant de Viena (de 1895 a 1899).

La societat promotora del negoci s'havia creat per Herrero juntament amb els seus socis Juan Conde i Javier Jimeno el 10 de desembre de 1900 per explotar el negoci durant un periode cinc anys.  Tot sembla indicar que Custodio Herrero va acabar adquirint les participacions dels seus socis o, si més no, va acabar erigint-se com a soci majoritari, atès que només el seu nom figura en referències posteriors als grans magatzems El Progreso. 

*1901.- Notícia de la data de constitució de la societat mercantil de Conde, Gimeno i Herrero a la revista ilustrada de Banca, Ferrocarriles, Industria y Seguros el 25/7/1901.

Els magatzems es van inaugurar el dia 21 d'abril de 1901 i es dedicaven bàsicament a la venda de productes tèxtils, incloent també seccions de barreteria, perfumeria, sabateria i objectes per a viatge, entre d'altres.

*1901.- La premsa es va fer ressó de l'obertura dels grans magatzems El Progreso, amb anuncis com aquest que esmentaven el monument a Güell, ubicat justament davant, com a referència del seu emplaçament. (Font: El Diluvio edició del dia 20 d'abril / ARCA).  

*1901.- Un anunci publicat durany els primers mesos de funcionament dels grans magatzems El Progreso, amb tot el reguitzell de seccions i productes que s'hi podien trobar. Apareixia a l'edició de La Vanguardia del 19 d'octubre d'aquell any. 

*1902.- Sol·licitd presentada el 21 d'agost d'aquell any per Custodio Herrero per tal de registrar oficialment amb el nom de El Progreso el negoci del seus grans magatzems. (Font:  Boletín Oficial de la Propiedad Intelectual e Industrial núm. 387 de data 1/10/1902)  

*1902.- Capçalera d'una factura emesa per Custodio Herrero en nom dels Grans Magatzems El Progreso. (Font: todocolección.com).

*1903.-  El magatzems El Progreso a l'Anuari Riera d'aquell any.  

Al juliol de 1907 la premsa anunciava l'inici de la liquidació d'existències a El Progreso. Només uns mesos després els locals serien ocupats per la Pelleteria La Sibèria

*1910.- Esquela de Custodio Herrero, mort als 68 anys a l'agost d'aquell any, publicada al diari tortosí El Restaurador.

dilluns, 12 de maig del 2025

CERVESERIA RESTAURANT DE VIENA. Gran Via / Rambla Catalunya (1895 -1899)

MIQUEL BARCELONAUTA

Agraïments a ENRIC COMAS i PARER


Va ser al desembre de 1895 quan es va obrir en els baixos de la Casa Bernardí Montells a la Rambla de Catalunya número 15 / Carrer de les Corts (Gran Via) número 250 (segons les numeracions de l'època), la Cerveseria de Viena. Era la successora del Cafè Güell, primer establiment que des del 1893 havia ocupat aquell espai. El nou local quedava doncs situat davant mateix del monument a Güell i Ferrer i a uns escassos cent metres de la plaça de Catalunya.

Menys d'un any després, concretament el 7 de novembre de 1896, el local ja havia estat reformat i es reobria amb la inauguració de la Cerveseria i Restaurant de Viena. El nou establiment incorporava un acurat servei de restaurant a la carta al voltant d'interiorisme clarament inspirat en paisatges i motius suïssos i tirolesos. Aquesta decoració, que els promotors del local havien tractat amb una especial cura, es complementava amb la presència d'un grup de saumelières suïsses que s'ocupaven del servei. Així mateix, s'hi oferien habitualment concerts, que la publicitat presentava com executats per músics vinguts expressament del Tirol. La cervesa continuava sent la beguda de moda i, tot i que ja es fabricava abastament a Catalunya, s'associava mentalment a determinades regions del centre d'Europa (Baviera, el Tirol, Suïssa...) que l'havien creat i fomentat. 

*1896.- Retall de diari que anunciava la reinauguració de la Cerveseria de Viena com a restaurant a l'estil suís el dia 7 de novembre d'aquell any. (Font: El Diluvio /ARCA)

La Cerveseria i Restaurant de Viena va romandre activa fins a finals de segle i la seva pista es perd a les hemeroteques al voltant dels últims mesos de 1899. Posteriorment, al 1901 els grans magatzems El Progreso van ocupar aquells locals.

CAFÈ CERVESERIA GÜELL. Rambla Catalunya/ Gran Via. (1892-1895)

 MIQUEL BARCELONAUTA

Agraïments a ENRIC COMAS i PARER i JORGE ALVAREZ


Situat a la cruïlla entre el carrer de les Corts (Gran Via) i la Rambla de Catalunya, el Cafè Güell va ocupar entre 1892 i 1895 els baixos de la Casa Bernardí Montells, una finca premodernista, obra de l'arquitecte Francesc de Paula del Villar, edificada entre 1890 i 1892, que acollia també la seu de l'empresa Sociedad Catalana del Seguro contra Incendios, de la qual els germans Bernardí i Delfí Montells n'eren els representants i promotors de l'edifici.

*1892.- Una de les primeres referències al Cafè Cerveseria Güell era a la premsa del 15 de desembre d'aquell any. (Font: El Diluvio / ARCA).

*1893.- Vista de la Casa Bernardí Montells. El Cafè Güell era situat als baixos i entresòl a la part dreta de la imatge i els billars a l'esquerra tocant a Rambla de Catalunya. (Foto: J.E.Puig). 

El local del Cafè Güell s'estenia també per l'entresòl de l'edifici i, segons es desprèn de la publicitat i de les cròniques de l'època, disposava a l'altra banda de l'entrada de l'edifici d'un exhaustiu parc de taules de billar, joc molt estés en aquella època, que tenia en el Cafè Novedades i després en el Gran Cafè Colon dos dels seus màxims exponents a l'entorn de la Plaça de Catalunya.. 

La conversió del Cafè Güell en restaurant va suposar la seva transformació en la Cerveseria i Restaurant de Viena que va obrir portes a finals de 1895.