RESTITUCIONS, RECUPERACIONS I RESURRECCIONS

dimecres, 15 de juny del 2011

ESTACIÓ DEL TREN DE MARTORELL. Rambla Catalunya (1854-1884)

MIQUEL BARCELONAUTA

Agraïments a ALFRED PUIG



*1866.- Dues de les poquíssimes imatges fotogràfiques que es conserven de l'Estació de Martorell on es poden apreciar vistes generals d'aquesta instal·lació ferroviària. A la superior es veu el tren de la línia de Sarrià en primer terme sortint de l'estació de Plaça Catalunya abans d'agafar el curs de l'actual carrer Balmes. A la d'abaix, la vorera de primer terme correspon a l'actual plaça Catalunya i l'edifici de l'estació coincideix amb l'inici de la Rambla Catalunya. Al fons es pot entreveure el curs de la Riera d'en Malla que girava en aquest punt cap a l'actual carrer Casp en direcció al Bogatell. (Fotos: Fons Lluís Truells. Museu del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú).

La primera estació de ferrocarril del centre de Barcelona, juntament amb la del tren de Sarrià (1862)  fou l'estació de Martorell, coneguda també com l'estació del tren del Centre.
Era situada aproximadament a l'actual cruilla entre la Rambla de Catalunya i la Ronda Universitat a la part nord de la plaça Catalunya.
L'estació fou començada a construir l'any 1852 després que Miquel Bagué va obtenir la llicència per explotar una línia de ferrocarril que enllaçava Barcelona i Molins de Rei. Posteriorment la Compañía de los Caminos de Hierro del Centro de Cataluña va comprar la concessió
El 26 de novembre de 1854 s'inaugurà el primer trajecte entre Barcelona i Molins de Rei i uns mesos després ja al 1855 es donava per acabada l'estació, una edificació senzilla que disposava només de planta baixa. La linia era la primera de l'estat espanyol amb doble via. Quatre anys després el trajecte s'amplià fins a Martorell i el 1861 ja arribava a Tarragona.
L'itinerari de la linia pel pla de Barcelona (l'actual Eixample aleshores encara poc edificat) era a cel obert i resseguia el curs en direcció muntanya de la Rambla Catalunya en paral·lel a la Riera d'en Malla i girava a l'alçada del carrer Consell de Cent seguint per plaça Letamendi, Aragó i avinguda de Roma en direcció a Sants i l'Hospitalet. El traçat de la linia provocava una divisió en dues zones amb la lògica incomoditat per als ciutadans. Eren força habituals els accidents que sovint es cobraven vides humanes i d'animals domèstics que creuaven les vies.
L'any 1869 es va encarregar un estudi per traslladar l'estació a un altre lloc que no pertorbés la correcta urbanització i creixement de l'Eixample i de l'entorn de la plaça Catalunya, lloc que ja començava a adquirir carta de naturalesa i de futura centralitat. Es té notícia d'un projecte de traslladar-la a l'inici del Paral·lel a l'indret conegut com les Hortes de Sant Beltran, però finalment la iniciativa no va reeixir.
L'estació es va clausurar el 25 d'octubre de 1882 i no va començar  a ser enderrocada fins a finals de 1884. El solar va quedar abandonat durant alguns anys, fins que el 1886 l'Estat el va expropiar i, tot seguit, es va començar a urbanitzar la zona.

*1878.- En aquest plànol traçat amb motiu d'una nova línia de tramvia cap a Plaça Catalunya es pot veure l'Estació de Martorell en tota la seva extensió. (Cliqueu sobre la imatge per ampliar-la)


*1880.- Emplaçament de l'Estació de Martorell (en vermell) sobre un plànol de finals del segle XIX. (Font: Institut Cartogràfic de Catalunya)

9 comentaris:

  1. Magnífica foto. No n'hi ha gaires que mostrin l'Eixample sense urbanitzar. Llàstima que no es vegi la masia que hi havia justa davant de l'estació, a la banda dreta de la foto. Un dia d'aquests et diré una cosa d'aquesta masia.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Cristina, encara no he trobat cap plànol que indiqui alguna construcció a la cantonada de Rambla Catalunya amb plaça de Catalunya. Preguntem-li al Comas a veure si ell en té cap. Si ho localitzem, ho explicaré.

      Elimina
  2. Bé, a la dreta de l'estació de Martorell -tal i com esta captada la foto- hi va haver uns anys després la casa Gibert, que ja està descrita en una entrada de Barcelofília, però no era ben bé una masia. Per tant, en mantinc expectant sobre la masia que esmenta l'Enric. Pel que fa a l'estació de Martorell, tinc algun dubte que encara no he pogut superar. Lluís Permanyer en el seu llibre "Biografia de la Plaça Catalunya (Ed. La Campana, 1995) parla d'un trasllat d'aquesta estació a la cantonada de la plaça Catalunya amb Bergara per poder obrir la Ronda Universitat. No m'acaba de quadrar perque la distància entre Bergara i la Ronda Universitat es de cent metres com a molt i l'hipotètic trasllat no te massa sentit en una distancia tant curta. D'altra banda Permanyer parla que aquest trasllat es va produir l'any 1886 en el que l'estació ja estava enderrocada (1884) segons confirmen les hemeroteques dels diaris de l'època. En fi, si algun seguidor del bloc expert en la plaça Catalunya vol donar la seva opinió... benvinguda serà.

    ResponElimina
  3. El responsable del bloc http://fotosdebarcelona.com/blog/ ens ha fet arribar la seva protesta per la pressumpta eliminació d'una marca d'aigua de la foto de l'estació de Martorell que apareix en aquesta entrada de Barcelofilia.
    És criteri d'aquest blog no publicar fotos amb marques d'aigua ni tampoc imprimir-ne cap sobre les fotos que publica, fonamentalment perque cap d'elles llevat que s'expressi el contrari són propietat del responsable d'aquest blog. El que sí que s'intenta en tots els casos com a criteri d'ètica és incorporar sempre que es conegui el nom de l'autor de la foto o de l'entitat que en té els drets. En el cas d'aquesta foto no ens ha estat possible trobar el nom del seu autor. Per tant, si algu el sap o el coneix i pot citar la font que dona crèdit a l'autoria no dubti serà incorporada ràpidament al final del peu de foto.
    Les fotos, plànols i esquemes gràfics publicats a Barcelofilia han estat reproduits en nombroses webs, blogs i grups de xarxes socials (algunes en citen la font i altres no)sense que per la nostra part mai s'hagi elevat cap protesta.
    Per acabar dues coses més:
    1. El valor efegit més important de Barcelofilia és el treball de recerca sobre tota mena d'aspectes desapareguts de la ciutat, el debat sobre ells i la recerca de dades el més verídiques i concretes possibles. Les fotografies obviament ajuden a aquest treball de recerca.
    2. El bloc fotosdebarcelona es una interessantísima recopilació de fotografies antigues de la ciutat de Barcelona que recomano a tots els seguidors d'aquest blog i que a partir d'avui incorporo al mes enllaços d'interès.

    ResponElimina
  4. Miquel, jo diria que en la fotografia l'estació ocupa, aproximadament, l'espai entre plaça Catalunya, Bergara, Balmes i ronda Universitat. L'edifici que es veu a la part inferior esquerra és el de l'estació del ferrocarril de Sarrià; ja està, doncs, en el lloc que diu en Permanyer. On se suposa que estava originalment, doncs? No la sé trobar en cap mapa. En tens cap, tu?

    ResponElimina
    Respostes
    1. Enric: Sembla que l'emplaçament exacte de l'Estació de Martorell era sobre l'actual curs de la Ronda Universitat, entre Rambla Catalunya i Balmes, però molt més aprop de la Plaça Catalunya. He incorporat a l'article un plànol del projecte de l'Eixample Cerdà que confirma aquesta tesi.

      Elimina
    2. "For the record":

      En aquest mapa del 1870 hi surt un emplaCament semblant (pero no exactament el mateix)

      https://cartotecadigital.icgc.cat/digital/collection/catalunya/id/2220/

      Elimina
  5. Excel.lent article. Per cert, sempre m'ha intrigat saber com era l'encreuament de les vies del tren de Martorell amb les del Tren de Sarrià. Segons Carles Salmerón el tren de Sarrià circulava en terraplè (és a dir, més alt que el nivell del carrer) i les vies del tren de Martorell passaven per sota (també parla de passos soterrats de vianants). En algún altre lloc d'internet que no recordo, en canvi, ho posaven en dubte tot dient que l'encreuament era a nivell. Com que no he trobat cap document gràfic que avali cap de les teories, de moment em quedo amb el dubte.

    ResponElimina