RESTITUCIONS, RECUPERACIONS I RESURRECCIONS

diumenge, 16 de desembre del 2012

CARAVEL·LA SANTA MARIA. Moll de la Fusta. (1952-1990)


*1968.- Dues imatges de la Caravel·la Santa Maria al port, una de les icones turístiques més habituals a les postals de la Barcelona dels anys de la dictadura.

Aquesta rèplica de la caravel.la Santa Maria, amb la que Cristòfor Colom va creuar l'Atlàntic per arribar fins a les Amèriques, va ser construida l'any 1951 amb motiu del rodatge del film de Juan de Orduña Alba de América. Amb aquesta pel·lícula el règim de Franco volia compensar l'impacte de la producció nordamericana Christopher Columbus (1949) titllada pels franquistes com un insult a la hispanitat.
La caravel.la, que segons els experts era una reproducció poc fidel a l'original, era amarrada al començament del Moll de la Fusta, tocant al Portal de la Pau, just davant de l'edifici de la nova Duana. Hi va quedar instal·lada el dia 7 de maig de 1952, es podia visitar pagant entrada i va ser durant molts anys una atracció turística típica de la Barcelona de la Dictadura. 

*1952.- La Vanguardia de l'època celebrava l'arribada al port de Barcelona de la reproducció de la Santa Maria amb aquest text que traspuava les essències més pures de l'Espanya Imperial del  franquisme 

A partir de mitjans de la dècada dels 1980's va començar a ser víctima de diversos atemptats reivindicats per organitzacions independentistes que véien en ella un símbol d'espanyolitat. Els successius atacs, consistents bàsicament en intents d'incendi, es varen fer més freqüents a mesura que s'apropava el 5è Centenari del Descubrimiento de América, que coincidia d'altra banda amb la celebració a Barcelona dels Jocs Olímpics del 1992.
La Diputació de Barcelona, propietària de la nau, va decidir aleshores no fer-hi més reparacions a causa de l'alt cost que aquestes suposaven i finalment va ser enretirada l'any 1990. La llegenda urbana explica que la Santa Maria fou enfonsada secretament davant de les costes del Maresme entre Arenys de Mar i Calella.

10 comentaris:

  1. Ha. ha... és un record d'infància, de quan venia a Barcelona i feia una mica el turista!

    ResponElimina
  2. Em va saber molt de greu que se la carreguessin, era típica i tòpica i mereixia una sort millor, pobreta.

    Els independentistes s'haurien de dedicar a activitats més serioses i profundes i fer servir la caravel·la d'atracció de fira és un destí més reivindicatiu que fer-li tantes putades com li van arribar a fer.

    ResponElimina
  3. Y no les pasará lo mismo con lo de la compra por 12.ooo euros de unos cuadros "horrorosos" para el museo de la Memoria (uy perdó esto está en Israel)para el Born que será como una ofensa a los botiflers y a favor de los maulets, ya te digo yo que titularidades.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ja han sortit tots els fatxes ultra-nacionalistes espanyols. Em sembla que aquest bloc no és per a fer política. Per a vomitar el vostre odi, ja teniu l'edició digital dels vostres diaris: "El Mundo", "La razón" "l'ABC" etc

      Elimina
  4. A mí también me fastidió que la quitaran, al final de cuentas era una copia de la historia de la navegación y podías entrar con el mismo tiket del Museo Marítimo...

    ResponElimina
  5. De petit sempre me havia cridat l'atenció ja que m'imaginava con navegaven aquella època els descobridors , era part de la història de Barcelona una llastima que s'hagi destruït

    ResponElimina
  6. Si es verdad que fue hundida, concretamente entre Arenys y Canet. Unos submarinistas la encontraron en 1995. Aquí tenéis un vídeo donde podéis verla hundida:

    http://www.youtube.com/watch?v=lHSxGGtOL30

    ResponElimina
  7. i, posats a fer, no era una caravel.la, sinó una nau; les caravel.les eren les altres dues (La Pinta i La Niña)

    ResponElimina
  8. Vaja..., recordo quan de petit m'havien portat un parell de vegades, i com disfrutava deixant-me portar per la imaginació... L'altre dia em pregunatava que se n'havia fet amb ella... I la veritat és que em produeix pena, però també em deixa perplex el destí que se li va donar... Pensava que haviem evolucionat prou com per fer les coses amb més seny i respecte... En fi... Moltes gràcies, m'encanta aquest blog!

    ResponElimina
  9. Es va retirar l'any 1990
    ROGER MARCET I BARBÉ
    Director general del Museu Marítim de Barcelona

    El 7 de maig de 1952 va arribar a Barcelona una reproducció, no gaire fidel, de la nau Santa María de Colom, rèplica construïda a València sota la direcció de Julio Guillén Tato, director del Museu Naval, per formar part de la pel·lícula Alba de América (1951, Juan de Orduña). L'Institut de Cultura Hispànica la va cedir al Museu Marítim de Barcelona. Durant molts anys va estar lligada a la imatge de la ciutat i situada al lloc on ara hi ha la rambla de Mar. L'any 1990 va patir quatre atemptats que la van deixar molt malmesa i, a partir d'aquests fets, es va decidir retirar-la del port de Barcelona. A causa de l'elevat cost de reparació i el nul valor patrimonial, el 1991 es va enfonsar davant les costes d'Arenys de Mar.

    Actualment, entre altres embarcacions, el Museu Marítim té el pailebot Santa Eulàlia, del 1919, declarat bé cultural d'interès nacional, que és totalment operatiu i és visitat per un públic nombrós.

    http://www.lavanguardia.com/participacion/cartas/20140911/54414907319/la-carabela-santa-maria.html

    ResponElimina