RESTITUCIONS, RECUPERACIONS I RESURRECCIONS

diumenge, 28 d’abril del 2013

COTXERA DE TRAMVIES DE GRÀCIA. Plaça dels Josepets (1871-1907)

La primera línia de tramvia entre Barcelona i Gràcia es va posar en servei el 27 de juny de 1872 per la companyia anglesa The Barcelona Tramway Company Ltd. Cobrien la línia un total de sis cotxes de tracció animal, tirats per dos o quatre mules o cavalls, i tenien dos pisos amb la part de dalt (anomenada imperial) descoberta. Els tramvies sortien del Pla de la Boqueria i tenien el fi de trajecte a l'acabament del carrer Gran de Gràcia.
Un any abans s'havien construit molt aprop de l'església dels Josepets, en un indret conegut com Cal Matone, les cotxeres que havien d'acollir els vehicles assignats a aquell mitjà de transport col·lectiu. Aquesta operació va permetre una primera millora de la urbanització de l'entorn dels Josepets, que fins aleshores era un espai molt afectat pel curs de les aigües que baixaven per la riera de Vallcarca. De fet, l'Ajuntament de Gràcia va imposar com a condició a la companyia dels tramvies la construcció d'un pont sobre la riera de Vallcarca que passava just per davant de l'entrada a les cotxeres.
L'emplaçament d'aquestes cotxeres comprenia aproximadament els terrenys delimitats per la Riera de Vallcarca davant del Josepets i el final del carrer Gran de Gràcia, el carrer Tibidabo (actual Nil Fabra), el carrer Sant Onofre (actual Pérez Galdós) i el centre de l'actual plaça Lesseps. L'espai acollia d'una banda els cotxes-tramvia per fer-ne el manteniment i també les quadres pel descans i avituallament de les cavallerisses. Inicialment la capacitat d'aquesta instal·lació permetia encabir-hi un total de 24 cotxes i 150 cavalls. Posteriorment s'amplià afegint-hi noves quadres al sector nord.
La substitució dels tramvies de tracció animal amb cavalls per l'elèctrica, iniciada a partir de 1899, va obligar a reformar la instal.lació que fou convertida bàsicament  en taller de reparació.
La cotxera va ser enderrocada el 1907, simultàniament a la construcció d'una de nova situada al final del Torrent de l'Olla, a la que s'accedia pel nou carrer de Santa Perpètua, una via nova que es va obrir amb aquesta finalitat i que coincideix amb vorera sud de l'actual plaça Lesseps.
Enderrocada la cotxera, una part del solar resultant va servir per aixecar-hi el Teatre del Prado Catalán i el cinema Lesseps.


*1880.- Així eren els primers tramvies que van cobrir la línia Barcelona- Gràcia
 
 
Més informació a http://railsiferradures.blogspot.com.es/2010/07/la-estacion-del-ferrocarril-urbano-de.html

1 comentari:

  1. Bon dia, amics.
    La foto que indiqueu com a primers tramvies de la línia de Gràcia, és en realitat d'un tramvia fabricat per John Stevenson el 1886 y exposat al pavelló USA de l'exposició Universal de 1888.
    Fou adquirit per la companyia de Tranvías de Barcelona Ensanche y Gràcia en 1889 quan va finalitzar l'exposició probablement a molt bon preu, ja que era diferent dels que solia emprar la companyia que eren sense imperial.
    La foto correspon al personal de la CTBEG de 1889.

    ResponElimina