RESTITUCIONS, RECUPERACIONS I RESURRECCIONS

divendres, 31 de desembre del 2010

ESTACIÓ DE POBLENOU (1905-1989)

*1973.- L'estació de Renfe de Poblenou amb un tren tramvia en direcció a Mataró a punt de sortir. (Foto: Institut Cartogràfic de Catalunya).

L'estació del tren del barri de Poblenou va pertànyer primer a MZA i després a Renfe i formava part de la línia del Maresme, també anomenada tren de la costa, que va ser el primer trajecte ferroviari de l'estat entre Barcelona i Mataró obert l'any 1848.
Inaugurada el 1905, l'estació de Poblenou (oficialment Barcelona-Pueblo Nuevo) va ser dedicada inicialment només a mercaderies, ja que quedava lleugerament allunyada del centre urbà del barri, però amb el temps també s'hi aturarien els combois de passatgers. L'edifici principal fou bastit el 1907, obra dels arquitectes Eduard Maristany i Rafael Coderch. Era situada entre els carrers dels Ferrers i Vulcano, davant dels tallers de MACOSA i el gasòmetre de l'Arenal.
L'ordenació del front marítim i la construcció de la Vila Olímpica van ser els causants del seu enderroc el 28 de maig de 1989.

14 comentaris:

  1. Jo hi vaig treballar en la meva ja llunyana joventut com a Factor de Circulació (substitut del Cap d'Estació)i era missió meva, a més de vendre algun bitllet, més aviat poquets, l'organitzar els trens de mercaderies que sortien d'aquella estació que, tècnicament, s'anomenava de classificació.
    En una ocasió, potser en més però no les recordo, van venir a rodar unes seqüències d'un film perquè reunia les característiques ideals.
    Recordo milers d'anècdotes...

    ResponElimina
    Respostes
    1. hola,
      Estic escrivint un reportatge sobre l'estació. Si ets peraquí , em dic Angela i el meu telef és 695560321 M'agradaria parlar amb tu
      Moltes gràcies

      Elimina
  2. Hola,

    Siempre me ha interesado mucho la zona ferroviaria del Poblenou. Una de mis curiosidades es saber como era la estación por la parte que no es la del andén. ¿Como era esta fachada?
    Saludos.

    ResponElimina
  3. Hola, yo me acuerdo que de pequeño los trenes paraban al lado en la MACOSA, veía las 269 y los Talgos III, también me acuerdo del paso a nivel que había cerca de la rambla del poble nou, pero no ubico a día de hoy la estación de poblenou,estaba a la altura de Bac de Roda o más en la rambla de prim??

    ResponElimina
    Respostes
    1. La entrada a la estación del "Poble Nou" se efectuaba por la entonces llamada calle Herreros, en donde estaba la empresa MACOSA. El acceso a la estación era el punto final de la calle, una entrada que daba acceso al recinto de la estación que quedaba recogida en una pequeñísima plaza, a su derecha había un banco, y creo recordar una parra.
      Era igual por detrás que por delante, allí aparcaban los coches del personal de Renfe.
      Cuatro coches... era muy pequeña...
      Julia

      Elimina
  4. VladiGB: L'edifici de l'antiga estació de Poblenou quedaria més o menys entre els eixos dels actuals carrers de Provençals i Selva de Mar, tot i que el nucli de vies secundaries de l'estació abastava una superfície molt més àmplia i llarga aproximadament entre Espronceda i Rambla Prim. Salutacions.

    ResponElimina
    Respostes
    1. La estació estaba al final del carrer Herreros, avui Ferrers, com continuació de (l'antiga Can Girona), Macosa i al final derruida per pasar a ser Gec Alsthom Transport junt amb la Maquinista, l'Alsthom francesa i G. Electric. Vaix viura i travallar alli....

      Elimina
  5. tinc un dubte quina va ser la rao exacte per la qual la van tancar?

    ResponElimina
  6. En la época de las Olimpiadas, abrieron las playas al público de nuestra capital, hasta entonces eran grandes rocas, sin arena, como las que se reconocen en el Rompeolas.

    Toda esa zona de Barcelona estaba dedicada a Renfe, al aparcadero de trenes, entre la desaparecida Estación de Francia (recorrido de trenes de la costa del Maresme) y Macosa, emprsa constructora de material ferroviario..

    Cuando yo era pequeña, las playas abiertas al público, estaban en la Barceloneta y la zona llamada Campo de la Bota.

    ResponElimina
  7. Al costat de l'estació o aprop, hi havia un pas a nivell i al costat Montanyà hi habia un bar on desde les barraques venien a cantar i tocar la guitarra gent del barri i era un lloc molt entranyable i profundament popular. Què en sabeu d'això?.

    ResponElimina
  8. Una pena que no la conservarán.
    Lamentable.
    Donde irían a parar los adoquines? Podrían haber consdrvsdo o utulizsdo algunos adoquines para urbanizar algunas de las nuevas calles.
    Sólo se preocupaban de las obras Faraónicas y no de rrspetar la historia de la Barcelona industrial...

    ResponElimina
  9. Recordo quan hi passava en tren als anys '80, tota aquella zona era molt industrial i la estació tenia moltes vies, i quasi tot el que és veia per allà tenia un aspecte lleig i trist. És tot el que recordo.
    Em sembla una llàstima que aquella estació hagi desaparegut, la podien haver deixat com a record, però la van enderrocar. La Barcelona perduda.

    ResponElimina
  10. Parece que había que aprovechar y los proyectos se ejecutaban y punto, la zona de Sant Adria, Badalona y otras conservan su estacion de tren, creo que debieron buscar otra solución para conservarlo hemos y estamos perdiendo identidad del barrio. Lastima ( POBLE NOU solo debió quedarse en el nombre )

    ResponElimina
  11. Algú em pot indicar on estava el Carrer Vulcano? era paral·lel al mar?

    ResponElimina