RESTITUCIONS, RECUPERACIONS I RESURRECCIONS

diumenge, 29 de setembre del 2013

PAS A NIVELL DEL FERROCARRIL DE SARRIÀ A LA DIAGONAL (1863-1929)

 
*1920.- Vista de la intersecció de la Diagonal amb la linia del ferrocarril de Sarrià quan passava per la superficie. A la foto, captada des del començament de la Via Augusta,  s'hi pot veure també el guàrdia encarregat de regular el trànsit quan s'apropaven els combois. (Foto: Arxiu FGC)


La línia del ferrocarril de Sarrià sortia de l'estació situada al carrer Pelai/Bergara, al costat de la Plaça Catalunya, i enfilava en superfície el carrer Balmes amunt, però no arribava a la cantonada d'aquest carrer amb la Diagonal. Passat el carrer Rosselló les vies es desviaven cap a la dreta en direcció a Gràcia i anaven a buscar el traçat de l'actual Via Augusta per on el trajecte continuava cap a l'actual plaça de la Gal·la Placídia on hi havia l'estació de Gràcia.
Un lloc especialment crític va començar a ser el creuament de la Diagonal, atesa la importància creixent d'aquesta via. Mentre el tren va circular per superficie, és a dir fins el 1929, hi havia un pas a nivell que amb el temps va ser regulat per un guàrdia vigilant que donava els senyals d'aturar i arrencar al trànsit i als trens. Aquesta cruïlla va ser testimoni de nombrosos accidents com es recollia habitualment a la premsa de l'època.
 
*1923.- El dia 22 de març La Vanguardia donava compte d'un dels nombrosos accidents que es produien en el pas a nivell.
 
 
*1924.- El Reial Automòbil Club de Catalunya informava amb aquesta nota, difosa el dia 25 de març a través de les pàgines de La Vanguardia, d'haver sol·licitat a l'ajuntament una millor adequació de l'estat de les vies del tren en el pas a nivell de la cruïlla de la línia amb el carrer Argüelles (Diagonal).
 
 
Finalment, l'any 1927 van començar les obres de soterrament de les vies i es va construir el túnel soterrat que va suposar la definitiva desaparició del pas a nivell.

1 comentari: