RESTITUCIONS, RECUPERACIONS I RESURRECCIONS

dissabte, 4 de gener del 2020

PAVELLÓ DEL TRAMVIA DEL TIBIDABO (1910-1925)

Agraïments a VALENTÍ PONS TOUJOUSE i MAITE MAR
 
 
 
*1910's.- El pavelló del tramvia del Tibidabo (enquadrat en groc) davant de l'imponent edifici de La Rotonda. Com es pot comprovar a la dreta de la imatge superior, el carrer Balmes no arribava encara fins aquesta zona on hi havia un considerable desnivell com s'aprecia encara millor a la segona foto. (Font: Autor desconegut. Centre Excursionista de Catalunya).

L'enginyer reusenc Mariano Rubió i Bellver (1862-1938) va projectar al 1907 un petit edifici a la cantonada del Passeig de Sant Gervasi amb l'avinguda del Tibidabo, just davant de La Rotonda, per acollir, a manera de sala d'espera, als usuaris del tramvia que pujava cap a Collserola i permetia després enllaçar amb el funicular i arribar fns al cim del Tibidabo.
 
Retrat de Mariano Rubió i Bellver.
 
Rubió havia fet la carrera militar a Guadalajara i després d'haver estat destinat a Maó, on col·laborà en la reforma de la fortalesa de la Mola, va establir-se a Barcelona al 1896 i es va donar de baixa de l'exércit al 1901. Posteriorment va ser contractat pel doctor Salvador Andreu per dirigir el projecte d'urbanitzacio de la muntanya del Tibidabo.
El tramvia del Tibidabo, que va fer-se popular posteriorment amb el nom de tramvia blau (tot i que en els seus inicis lluïa tons verdosos a la seva carcassa), va entrar en funcionament el 20 d'octubre de 1901 i molt aviat va tenir una gran acollida entre els ciutadans, perquè era practicament l'únic mitjà no privat per accedir a la muntanya.



*1907.- Plànols del projecte inicial de Mariano Rubió.
 
L'edifici projectat per Rubió era una mena de baixador, que va ser bastit amb vidre i ferro i cobert amb una cúpula arrodonida. Disposava d'una carbonera soterrada i al nivell del carrer acollia una sala d'espera d'àmplies dimensions, així com una cuina i un lavabo, A l'exterior una grapat de taules i cadires disposades a manera de terrassa permetien als usuaris prendre les seves consumicions mentre a l'interior sonava música de gramola. S'hi servien refrescs, cafès, granitzats i mantecados.
 
*1910's.- El pavelló del tramvia amb el personal que habitualment hi treballava. (Foto: Autor desconegut). 
 
*1910's.- La porta d'entrada era presidida per un rètol on hi figurava escrit Pabellón de la Gran Avenida de Tibidabo  (Foto: Autor desconegut. Arxiu Municipal de Barcelona). 
 
La vida d'aquesta instal·lació no fou gaire llarga i no són moltes les imatges que se'n conserven. El 1925 el pavelló fou enderrocat i allà mateix, al costat de la finca de la Tamarita, s'hi va construir una torre, avui també desapareguda, on va viure Madronita Andreu (1895-1983), fotògrafa i filla del doctor Andreu.

3 comentaris:

  1. Por lo que veo es el lugar de los jardines de la Tamarita, que en la guerra incivil fue una de las checas más importantes de Barcelona.

    ResponElimina
  2. Crec que actualment en aquesta cantonada hi ha l'hotel ABaC.
    Per cert, del Tramvia Blau algú en sap res?, el tornarem a veure algun dia circular per l'Avinguda del Tibidabo?

    ResponElimina