RESTITUCIONS, RECUPERACIONS I RESURRECCIONS

dissabte, 6 d’agost del 2011

TAXI SEAT 1400 (1955-1960's)

[Seat+1400+B+Taxi+de+Barcelona+01.JPG] 

El model de taxi més característic de la segona meitat de la dècada dels 1950's a Barcelona fou sens dubte el Seat 1400.
Aquest model ja havia estat presentat per la firma italiana Fiat al Saló de l'Automòbil de Ginebra de 1950. El seu disseny exterior s'inspirava en les carrosseries autoportants nordamericanes i destacava pel seu espaiós interior. El motor era de quatre cilindres en línia amb una potència de 44 CV i 1.395 cc, que li permetien assolir velocitats de 120 km/h. El canvi era de quatre velocitats més la marxa enrera i la primera no sincronitzada.
Les primeres unitats del 1400 van sortir de la factoria de la Zona Franca el 1953. Aquest automòbil, que fou el primer que la marca espanyola Seat va fabricar sota la llicència italiana Fiat, va evolucionar durant els 1950's cap als models 1400-A (1954) i 1400-B (1956) que incorporaven bàsicament més cromats a la carrosseria. L'últim model fou el 1400-C que ja no tenia res a veure amb l'original, la carrosseria era totalment nova, de formes rectilínies i va ser l'embrió del que després seria el Seat 1500, el model  de taxi que va envair els carrers de la ciutat a partir de la dècada dels 1960's.


Les primeres cinquanta unitats de taxis Seat 1400 van començar a circular per Barcelona a la tardor de 1955. Certament a mitjans dels anys 1950's la flota de taxis de la ciutat estava molt envellida, el taxistes es queixaven de les multiples reparacions que tenien que sufragar en els seus vehicles, el consum de benzina dels vells models era molt alt i calia procedir amb urgència a una substitució a fons. L'inici de la producció espanyola d'automòbils a la factoria Seat ho va afavorir. A partir de finals de 1955 se sortejaven mensualment al Parc Mòbil Municipal de Montjuïc noves unitats del model Seat 1400 entre els taxistes que volien substituir l'antic vehicle per tal d'anar renovant el parc de taxis.
La incorporació d'aquest model al parc de taxis va generar alguna polèmica. Malgrat l'espaiós interior, la seva capacitat va quedar inicialment limitada a tres places de passatgers, a diferència de les cinc dels taxis més antics. Això dificultava el seu ús per les families nombroses. D'altra banda, un canvi en l'ordenança municipal va obligar als nous taxis de tres places a substituir el pilot verd exterior de lliure, per una altre de vermell, per tal d'assegurar que de nit el client podia distingir des de lluny la capacitat del vehicle.
Alguns taxis Seat 1400-A van ser allargats per Carrosseries Costa de Terrassa per permetre una cabuda superior als tres passatgers. Però amb el temps aquesta limitació a tres places es va superar, i seguint l'exemple de l'ajuntament de Madrid, aviat s'autoritzà a un quart passatger ocupar el seient davanter al costat del taxista.

*1962.- Un taxi Seat 1400 amb el xassís i la carrosseria allargats per permetre les cinc places, travessa la Gran Via a la cantonada amb Passeig de Gràcia.

1 comentari:

  1. A finals dels 60 encara se'n veia algú, ja molt difícil de trobar, doncs pràcticament el model estrella era el 1500. Però jo recordo haver-ne vist algun, potser a principis dels 70, doncs vaig nèixer l'any 1966. Jo quan havia identificat algun d'aquests cotxes - ara ja no asseguraria que fos en versió taxi sino utilitari negre, més aviat - sempre deia <>.

    No, no estic segur de si el que recordo era versió taxi o utilitzari, en tot cas molt i molt escàs, perquè era com un "triomf" veure'n un.

    PODI-.

    ResponElimina