RESTITUCIONS, RECUPERACIONS I RESURRECCIONS

dimecres, 28 de novembre del 2012

ESTACIÓ DE SUPERFÍCIE DE PLAÇA CATALUNYA. Linia de Sarrià. (1862-1929)

 

*1872.- Una fotografia que ens permet veure l'arribada del tren de Sarrià a l'estació de la Plaça Catalunya provinent del carrer Balmes. A la imatge d'abaix s'identifiquen alguns dels actuals carrers d'aquest entorn. (Foto: Alvarez F.J. Cliqueu a sobre per ampliar les imatges).


*1913.- Vista del carrer Pelai i l'estació del tren de Sarrià.

L'estació de tren de la línia de Sarrià, situada a la Plaça Catalunya, va ser la quarta a construir-se a la ciutat després de la del tren costaner de Mataró (1848), la de la linia a Granollers (juliol de 1854) i de l'anomenada Estació de Martorell (novembre de 1854). 
L'edifici de l'estació de la Plaça Catalunya, va ser bastit el 1862 i inaugurat l'any següent. Inicialment l'empresa explotadora de la linia volia situar-lo a l'hort de la col·legiata de Santa Anna, al costat de l'església gòtica [1]. Aquella ubicació però, es va desestimar finalment per construir-lo al xamfrà de Pelai amb la Plaça Catalunya, encarat cap al començament de la Rambla on hi hagueren les torres de Canaletes de l'antiga muralla.

*1916.- Inauguració de la línia del Ferrocarril fins a Les Planes el dia 28 de novembre. (Foto: Irene Codina Sorolla).

*1919.- L'estacio de Plaça Catalunya amb les andanes cobertes en una imatge captada des d'un terrat del carrer Pelai cantonada Jovellanos.

*1920.- Andanes de l'estació (Foto: Roisin).

Rera l'edifici se situaven les andanes disposades en paral·lel amb el carrer Pelai dins de l'illa delimitada per aquest carrer, la plaça Catalunya i Bergara. Els trens arribaven i sortien circulant pel carrer Balmes girant davant la cantonada amb Bergara per allunyar-se o apropar-se a l'estació.
Amb l'arribada del nou segle les andanes disposaven d'unes cobertes inclinades per tal de permetre l'aixopluc dels passatgers els dies de pluja. El final de la línia connectava directament amb l'edifici de l'estació on hi havia la sala d'espera amb l'administració i venda de bitllets. 
Aquesta estació de superfície es va mantenir fins el 1929. Fou aleshores quan, coincidint amb la celebració de l'Exposició Internacional, va ser soterrada sota una galeria coberta que a partir de 1940 es va convertir en l'Avinguda de la Llum. El soterrament va incloure també el trajecte pel carrer Balmes.

*1929.- Obres de reurbanització al carrer Pelai després de completada la cobertura de l'estació del carril de Sarrià. (Foto: Autor desconegut). 

Coberta l'estació, l'espai resultant va romandre durant molts anys com un solar que es destinà a diversos usos municipals, l'últim d'ells com a dipòsit dels vehicles que enretirava la grua per infraccions de trànsit. Un atapeït panell de tanques publicitàries ocultava aquest espai davant de les façanes posteriors de les velles edificacions de la Plaça Catalunya i el carrer Bergara.
Finalment, al novembre de 1998, la inauguració de l'edifici del centre comercial El Triangle va acabar amb aquell paissatge poc agrait i va donar una altra perspectiva a aquell tram de vorera, tants anys maleïda, del carrer Pelai.

[1].- Lluís Permanyer. Biografia de la Plaça Catalunya. Edicions La Campana. 1995.

2 comentaris:

  1. L'Estació del Ferrocarril de Barcelona a Sarrià, que així es deia als seus inicis, va ser la quarta estació construïda a Barcelona.
    La primera va ser l'estació del Ferrocarril a Mataró, la segona la del Ferrocarril a Granollers, la tercera la del Ferrocarril a Martorell i la quarta la del Ferrocarril a Sarrià.

    ResponElimina
  2. Moltes gràcies Alfred. Queda recollida la teva observació. De fet, entre la inauguració de l'estació de Martorell (Plaça Catalunya) i la del tren a Granollers (després Estació de França) hi hagué poc temps de diferència, ambdues són del 1854) però, en tot cas, anteriors a la de la linia de Sarrià a Plaça Catalunya.

    ResponElimina