RESTITUCIONS, RECUPERACIONS I RESURRECCIONS

dijous, 18 de febrer del 2016

TRAMVIA DEL CARRER ANGLÍ. Trajecte Tres Torres-Peu Funicular (1907-1936)

Article elaborat amb la col·laboració de l'ALFRED PUIG


*1900's.- Les vies del tramvia del carrer Anglí a partir del Passeig de la Bonanova en una postal de l'època.

El 14 de gener de 1907 va entrar en servei una línia de tramvia que recorria tot el carrer Anglí des de l'estació de tren de Les Tres Torres fins arribar al Peu del Funicular a Vallvidrera. El trajecte tenia una longitud de 2.125 metres la major part d'ells amb doble via d'amplada de 1.435 milímetres. Un cop arribava al capdamunt d'Anglí on hi havia la plaça de Benet XV girava pel carrer Barraquetes i després enfilava el carrer Granados fins a l'estació del funicular. Inicialment el trajecte formava part d'un ramal de la línia Plaça Catalunya-Sarrià i no calia baixar a Tres Torres.
Quan es va perllongar la línia de Sarrià fins a Les Planes i Sant Cugat es va suprimir el tram final del tramvia que ja ocupaven les vies fèrries de la nova linia que travessava Collserola. El recorregut va quedar aleshores reduit a 1.650 metres. Fou en aquell any 1919 quan el tramvia del carrer Anglí va esdevenir autònom, tot i que mantenia l'enllaç amb la via de Sarrià a Les Tres Torres que va esdevenir una estació d'enllaç. El seu recorregut va acabar a partir d'aleshores al capdamunt del carrer Granados.
La línia va ser coberta per tres unitats de tramvies tipus Charleroi numerats amb el 6, 15 i 16, que provenien dels les primeres unitats d'electrificació del ferrocarril de Sarrià a Barcelona. Aquests tres cotxes van ser reformats entre l'octubre de 1921 i l'abril de 1932 i van ser renumenats amb el 206, 215 i 216 respectivament
Popularment la linia era coneguda com el Tramvia dels Cinc perquè el viatge costava 5 cèntims.
Va deixar de prestar servei el 1936 amb l'esclat de la Guerra Civil i un cop acabada hi va haver un intent no reeixit de reobrir la línia a l'any 1939. Els cotxes quedarien apartats a l'estació de Gràcia fins a l'any 1967.

*1900's.- Cruïlla de carrer i de vies a la confluència d'Anglí amb el passeig de la Bonanova


Recorregut del tramvia des del final del carrer Anglí fins al carrer Granados (Font: Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya)



Dos bitllets del tramvia del carrer Anglí (Col·lecció Francisco Arauz).


*1910's.- El tramvia del carrer Anglí en el seu ultim tram del trajecte original. Aqui el veiem creuant el pont sobre la Riera de Vallvidrera que després va ser desviada per construir sobre l'antiga llera la linia cap a Les Planes.

El final del trajecte a partir de 1919 era al capdamunt del carrer Granados al costat de l'antic escorxador de Sarrià.

*1910's.- Punt final de la línia del tramvia a l'Estació inferior del Funicular de Vallvidrera.

1 comentari:

  1. La segona fotografia ...Cruïlla de carrer i de vies a la confluència d'Anglí amb el passeig de la Bonanova... consta la data en que es va fer 18 de juliol de 1914.

    ResponElimina