dissabte, 22 d’octubre del 2011

ESTACIÓ DE SANTS (1936-1970)

MIQUEL BARCELONAUTA
Agraïments a CARMEN GIMÉNEZ i MAITE MAR



El dia 15 de febrer de 1936 es van inaugurar les andanes de la nova estació de Sants del ferrocarril de M.Z.A. Les obres havien començat al març de 1935 i les vies apareixien soterrades sobre el nivell del carrer amb dues andanes cobertes, que deixaven entre elles una secció central a cel obert sobre el pas dels trens. L'estació ocupava un espai que s'estenia sobre el carrer de Sant Antoni entre l'actual a plaça de Sants i el carrer Vallespir. Les taquilles on s'expenien els bitllets eren situades en unes petites barraques a la banda dels carrers Vallespir i Riego.
Amb anterioritat el barri Sants havia disposat d'una primera estació des de l'any 1853, quan encara era municipi independent, que va ser reformada i ampliada l'any 1902.

*1935.- Les andanes de l'estació de Sants, encara pendents de la seva total cobertura, en una imatge captada des de la banda de la carretera de Sants. (Foto: Arxiu Municipal de Sants-Montjuïc).

*1936.- Les noves andanes de l'estació el dia de la seva inauguració.

*1936.- Gent concentrada al pont que unia els carrers Riego i Vallespir, a l'extrem de les andanes de l'estació, el dia de la seva inauguració. (Foto: Fons Unió Excursionista de Catalunya)

*1940.- Obres de construcció de l'edifici central de l'estació de Sants (Foto: Arxiu Municipal Sants-Montjuïc).

*1940's.- Vestíbul de l'interior de l'edifici de l'estació de Sants (Foto: Autor desconegut).

*1945.- Firetes i atraccions al carrer de Sant Antoni durant la Festa Major de Sants. Al fons, l'estació. (Foto: Autor desconegut). 

El 24 d'octubre de 1948, coincidint amb la celebració del centenari del primer tren al país, va ser inaugurat l'edifici d'accés de viatgers a nivell de carrer, amb entrada per la cruïlla Sant Antoni/Galileu situada a l'extrem de les andanes que donava a la plaça de Salvador Anglada (avui plaça de Sants).

*1962.- Vista de la façana del modest edifici que acollia el vestíbul i el baixador a les vies de l'Estació de Sants construït el 1948 a la cantonada dels carrers Galileu i Sant Antoni.

*1964.- El cap d'estació de RENFE, convenientment uniformat, dóna la sortida a un tren tocant la campana. Com es pot comprovar el nom de l'estació encara era Sans (sense t).

*1967.- Vista aèria de l'entorn de l'estació de Sants. En primer terme la plaça de Salvador Anglada (avui plaça de Sants). Al fons a la dreta la fàbrica de l'Espanya Industrial i a l'esquerra el gran espai on es construiria l'actual estació Barcelona-Sants. (Foto: Fons TAF-ANC).

Arrel de la construcció de l'actual estació central de Barcelona-Sants, iniciada a començaments dels anys 1970's, l'edifici d'accés va ser enderrocat i les andanes de l'estació es varen desplaçar en direcció al començament de l'avinguda de Roma sobre el gran espai existent entre l'eix dels carrers Numància/Tarragona per una banda i el carrer Comtes de Bell-Lloc per l'altra. L'espai que ocupava l'antiga estació va ser cobert i va permetre convertir el vell carrer de Sant Antoni en l'actual passeig.

*1968.- Primers moviments de terres per enderrocar l'edifici central de l'antiga l'estació de Sants (Foto: Jaume Peris i Xancó).

*1968.- L'edifici de l'estació a mig enderrocar (Foto: Joan Jané)

*1970.- L'edifici central de l'estació ja enderrocat i l'espai resultant preparat per urbanitzar-hi la plaça de Salvador Anglada, actual plaça de Sants. (Foto: Autor desconegut). 

10 comentaris:

  1. No sé com he vingut a parar al teu blog! NO saps com m'alegra l'haver-ho fet. Saps què m'agradararia poder veure? Una fàbrica de ganivets alemanys que hi havia abans a les Corts. Bé, com aixó moltes coses i segur que en el teu blog les puc trobar.
    Aquesta tarda passaré a xaferdejar si m'ho permets...

    Estic contenta, veus? És com un tresor el que acabo de descobrir!
    Gràcies!

    ResponElimina
  2. Magnífica la darrera foto, Miquel! Feia temps que en buscava una que es veies bé la ubicació de l'estació, i aquesta és perfecta.

    Mortadel·la, per aquest bloc t'ho passaràs bé. Està fet amb molta cura.

    ResponElimina
  3. Creo que de "modesto" no tenía nada, era bastante monumental.

    ResponElimina
  4. Buscant, buscant he vingut al teu bloc, i realment m'ha encantat. Tant que amb el teu permís l'he posat en el blog-roll del meu bloc fotogràfic, per tal de poder anar-te seguint. A més, com a veí de Sants m'ha agradat molt aquesta entrada sobre l'antiga estació.
    Una abraçada

    ResponElimina
  5. Hola, fa anys que cerco fotos de les primeres fases de la construcció de l'actual estació de sants doncs amb 10 anys, el curs 66-67 o el 67-68 vaig veure una cagada histórica en la construcció: van començar a fer els pilars al reves i els van haver d'enderrocar (eren prismes trapezoidals amb la part ample a dalt i al final eren amb la part ample a baix.
    Algú te fotos de la época?
    N'he trobat de l'agrupació escorta de Sants però no es veu clar.
    Si ho trobeu riurem tots força amb la unica explicació plausible: que l'enginyer director de obra no es va dignar passar-se per la obre fins 3 mesos mes tard... si.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola el missatge anterior el signo com Alex Garcia, rocral56@gmail.com

      Elimina
  6. El que expliques dels pilars en ven cert, el meu pare fou primer vigilant de les obres i després l'ordenança de la barraca on hi havia les oficines. Van tallar molts caps per aquest motiu

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola! Estic realitzant un projecte de l'estació de Sants amb un grup d'Educació Infantil i estem buscant algú que hagi viscut la construcció o remodelació de l'estació de Sants. Que ens podries ajudar? Gràcies!

      Elimina
    2. Ostres,
      No sóc l,unuc qye ho recorda...
      T'estaria molt agraït si m'ho expliquessis amb tots els detalls que recordis, podríem documentar-ho i intentar que es públiques a algun diari o altre mitjà, ja m'encarregaria jo de la part gràfica.
      Alex
      rocral56@gmail.com

      Elimina
  7. M'ha sortit el teu bloc a les notícies del Google.
    M'agradat coneixer la història i veure lo bonica que era l'estació. Espero que a la de França la respectin i arreglin la teulada!

    ResponElimina