dissabte, 22 octubre de 2011

ESTACIÓ DE SANTS (1936-1970)


El dia 15 de febrer de 1936 es van inaugurar les andanes de la nova estació de Sants del ferrocarril de M.Z.A. Les obres havien començat al març de 1935 i les vies apareixien soterrades sobre el nivell del carrer amb dues andanes cobertes, que deixaven entre elles una secció central a cel obert sobre el pas dels trens. L'estació ocupava un espai que s'estenia sobre el carrer de Sant Antoni entre l'actual a plaça de Sants i el carrer Vallespir. Les taquilles on s'expenien els bitllets eren situades en unes petites barraques a la banda dels carrers Vallespir i Riego.
Amb anterioritat el barri Sants havia disposat d'una primera estació des de l'any 1853, quan encara era municipi independent, que va ser reformada i ampliada l'any 1902.

*1936.- Les noves andanes de l'estació el dia de la seva inauguració

El 24 d'octubre de 1948, coincidint amb la celebració del centenari del primer tren al país, va ser inaugurat l'edifici d'accés de viatgers a nivell de carrer, amb entrada per la cruilla Sant Antoni/Galileu situada a l'extrem de les andanes que donava a la plaça de Salvador Anglada (avui plaça de Sants)

*1962.- Vista de la façana del modest edifici que acollia el vestibul i el baixador a les vies de l'Estació de Sants construit el 1948 a la cantonada dels carrers Galileu i Sant Antoni..

*1964.- El cap d'estació de RENFE, convenientment uniformat, dóna la sortida a un tren tocant la campana. Com es pot comprovar el nom de l'estació encara era Sans (sense t).

*1967.- Vista aeria de l'entorn de l'estació de Sants. En primer terme la plaça de Salvador Anglada (avui plaça de Sants). Al fons a la dreta la fàbrica de l'Espanya Industrial i a l'esquerra el gran espai on es construiria l'actual estació Barcelona-Sants. (Foto: Fons TAF-ANC)

Arrel de la construcció de l'actual estació central de Barcelona-Sants, iniciada a començaments dels anys 1970's, l'edifici d'accés va ser enderrocat i les andanes de l'estació es varen desplaçar en direcció al començament de l'avinguda de Roma sobre el gran espai existent entre l'eix dels carrers Numància/Tarragona per una banda i el carrer Comtes de Bell-Lloch per l'altra. L'espai que ocupava l'antiga estació va ser cobert i va permetre convertir el vell carrer de Sant Antoni en l'actual passeig.