dilluns, 2 de maig del 2011

LA PROVENSALENSE / LA CATALANA. Transport de tracció animal amb ripperts. Clot - Poblenou. (1908-1925)

*1918.- Un dels ripperts de La Provensalense que cobrien el servei des del Clot a Poblenou.

A principis del segle XX, l'ajuntament de Sant Martí de Provençals va decidir unir el seus dos nuclis de població més importants (El Clot i Poblenou) a través d'una linia de transport amb ripperts (òmnibusos similars a una tartana) tirats per una parella de mules. Aquesta linia va rebre el nom de La Catalana i el seu primer propietari va ser l'empresari Rafael Martí Porqueres.
Els ripperts amb quatre rodes de carro eren totalment de fusta i podien encabir fins a setze viatgers. Sortien del carrer Mallorca i arribaven fins al carrer Taulat i la platja de la Marbella. Les mules feien tres trajectes abans de ser rellevades. El preu era de cinc cèntims de l'època per a mig trajecte i de deu fins al final de la línia. A l'estiu s'ampliava el recorregut fins a la zona de banys de la Mar Bella. Entre 1916 i 1921 la linia va passar a anomenar-se La Provensalense i a ser propietat per Pere Llobet.
L'any 1921 el servei va tornar a passar a mans de La Catalana de Martí Porqueres que va mantenir els ripperts amb mules fins l'any 1925.  

*1920.- Un bitllet del trajecte des de la plaça del Clot fins al carrer Taulat

1 comentari:

  1. La Catalana va continuar fins els any 70. Crec recordar que hi havien uns autobusos vermells que anaven desde el mercat del Clot fins el carrer Mariá Aguiló del Poble Nou.

    ResponElimina