La línia fèrria de Barcelona a Sarrià arrencava de l'estació de Plaça Catalunya-Pelai i enfilava el carrer Balmes amunt en direcció a Gràcia, per continuar després per Sant Gervasi de Cassoles fins a Sarrià. De fet, era el mateix trajecte actual amb la diferència significativa que entre 1863 i 1929 el tren circulava per la superficie.
Així doncs, els inicis de l'actual carrer Balmes foren els del pas d'una línia de ferrocarril que travessava Barcelona en sentit mar-muntanya fins al limit amb l'aleshores encara municipi independent de Gràcia. La línia fou inaugurada la nit de Sant Joan de 1863.
*1887.- Vista de la cruilla Pelai-Balmes nevada el 10 de febrer de 1887. A l'inici del carrer Balmes s'aprecien les tanques de fusta que delimitaven les vies del tren.
*1902.- Vista del carrer Balmes des del seu inici amb el tren circulant. Cal destacar que en aquells anys el carrer Pelai tenia arbres, com es pot apreciar al marge inferior esquerre de la imatge.
*1900.- El pas a nivell de la Ronda de la Universitat
*1905.- Un dibuix de Llopart publicat a L'Esquella de la Torratxa que, amb la seva càrrega satírica habitual, feia palès els caos que plantejava el pas d'un tren de superfície per un carrer tan cèntric (Font: Arxiu de l'autor)
*1905.- Un dibuix de Llopart publicat a L'Esquella de la Torratxa que, amb la seva càrrega satírica habitual, feia palès els caos que plantejava el pas d'un tren de superfície per un carrer tan cèntric (Font: Arxiu de l'autor)
*1923.- Un tren baixant pel carrer Balmes a la cantonada amb Gran Via
A mesura que l'Eixample s'anava urbanitzant i es construien nous edificis, la presència del ferrocarril al carrer Balmes va requerir de la instal.lació d'un seguit de passos a nivell. Tot i així, el pas del tren constituïa un perill permanent d'accidents i atropellaments. D'aquí prové el nom de matacriades amb que fou conegut popularment el tren de Barcelona a Sarrià. Just després de creuar al carrer Rosselló les vies es desviaven lleugeurament a la dreta abandonant el curs del carrer Balmes per prendre el de l'actual Via Augusta fins a l'estació de Gràcia.
*1899.- Un grup de persones travessant la via del tren a la cruilla Balmes-Rosselló. En aquest punt exacte les vies del ferrocarril abandonaven el curs del carrer Balmes girant cap a Gràcia, com s'aprecia més clarament a la imatge inferior captada l'any 1926.
El 1882 després de reiterades peticions dels veins de la zona es va construir un baixador a l'alçada del carrer Provença.
Finalment l'any 1929 la línia va ser soterrada tal com la coneixem actualment i el carrer Balmes va poder esdevenir una via per al trànsit rodat.
*1929.- Punt i final a les vies per la superfície. Els operaris asfalten el tram recent cobert entre Consell de Cent i Diputació. A la dreta es pot veure el Seminari. (Foto: F. Argila).
*1929.- Punt i final a les vies per la superfície. Els operaris asfalten el tram recent cobert entre Consell de Cent i Diputació. A la dreta es pot veure el Seminari. (Foto: F. Argila).