Agraïments a FRANCISCO ARAUZ i CARMEN GIMÉNEZ
A l'any 1922 va obrir portes al número 20 del carrer Pelai una botiga que s'anunciava com especialitzada en productes alemanys. Aquest nou establiment n'havia succeït un altre de les mateixes característiques situat a l'entresòl de la finca número 38 del mateix carrer [1]. A la publicitat de l'època apareixia amb el nom Artículos Alemanes i oferia una quantitat molt diversa d'objectes per a la llar entre els que sobresortien els de cristall.
A l'any 1922 va obrir portes al número 20 del carrer Pelai una botiga que s'anunciava com especialitzada en productes alemanys. Aquest nou establiment n'havia succeït un altre de les mateixes característiques situat a l'entresòl de la finca número 38 del mateix carrer [1]. A la publicitat de l'època apareixia amb el nom Artículos Alemanes i oferia una quantitat molt diversa d'objectes per a la llar entre els que sobresortien els de cristall.
*1922.- Els primers reclams publicitaris apareguts a premsa de l'embrió dels Almacenes Alemanes van ser aquests dibuixos que anunciaven Artículos Alemanes. El primer amb imatges de Berlín i un Hermes sobre un tren de mercaderies. L'altre amb la quitxalla plenament satisfeta després de comprar a l'establiment. (Font: Hemeroteca La Vanguardia)
*1925.- Dos fragments d'una auca que explicava la història dels Almacenes Alemanes (Font: UB. Cliqueu sobre les imatges per ampliar-les)
Un any després varen adoptar el nom de Almacenes Alemanes. El negoci, que s'orientava bàsicament a les classes populars amb preus molt baixos, va anar creixent progressivament, tot ampliant la seva superfície de vendes amb l'ocupació de les finques veïnes així com de zones interiors, patis i antics jardins fins esdevenir uns gran complex de venda de roba, objectes per a la llar i complements.
*1933.- Un dibuix de Bon anunciava la campanya de joguines de Reis aquell any.
Explicava Huertas Clavería que al 1934 es va establir una singular promoció que consistia a lliurar als clients un cupó per cada pesseta que es gastava als Alemanes. Quan el comprador n'havia aconseguit 8.000 tenia dret a sol·licitar un terreny de 8.000 pams a la urbanització Terra Nostra de Santa Maria de Montcada (a l'actual municipi de Montcada i Reixac). Els amos dels magatzems Enric Cervelló i Carles Rabassó havien comprat els terrenys i els clients més fidels amb dos anys tenien recollits els cupons suficients per disposar del solar. Per aquest sistema es varen arribar a construir un gran nombre de cases a Montcada conformant una de les primeres urbanitzacions de Catalunya.
El desenllaç de la Segona Guerra Mundial va tenir una influència total en el nom de l'establiment i als primers mesos de 1945, pocs abans de l'acabament del conflicte bèl·lic, els magatzems varen deixar de ser Alemanes per passar a ser coneguts com Capitolio. D'aquesta forma es renunciava al nom dels vençuts a la guerra i s'adoptava com a nou nom una icona del més potent dels guanyadors, els Estats-Units.
*1945.- L'empresa Perelló S.A., que explotava els magatzems, va optar pel canvi de nom quan la desfeta alemanya a la guerra era ja evident.
Aquell mateix any, els rebatejats Almacenes Capitolio van ser objecte d'una important reforma i ampliació i mentre duraven les obres a Pelai van ser habilitats uns locals als baixos de Gran Via número 582, entre Muntaner i Plaça Universitat, per mantenir actiu el negoci.
*1945.- Anunci dels locals provisionals a Gran Via mentre duraven les obres a Pelai (Font: Hemeroteca La Vanguardia)
*1950's.- Cantonada Pelai / Gravina. (Foto: Arxiu Ferran / ANC)
En el decurs dels anys 1950's una nova figura s'incorporà al negoci per atraure públic. Eren uns peculiars personatges que es col·locaven a les portes de l'establiment, gairebé a peu de carrer, i s'encarregaven de cantar les excel·lències d'un nou producte -generalment objectes per a la llar-. Aquests xerraires dotats d'un verb fàcil i accelerat convencien fàcilment les mestresses de casa a base d'ofertes promocionals i múltiples explicacions.
*1972.- Publicitat amb motiu del 50è. aniversari
Amb les últimes ampliacions l'interior del Capitolio esdevenia un autèntic laberint on als poc habituals no els resultava gens fàcil de trobar la sortida en un entramat de desnivells, escales, passadissos i espais tots diferents els uns dels altres. El nom dels magatzems va tornar a modificar-se i va quedar escurçat a Capitol.
Cap als inicis de la dècada dels 1980's l'empresa que explotava els magatzems va començar a patir greus dificultats econòmiques. Diverses vegades va entrar en concurs de creditors i suspensió de pagaments fins a liquidar totes les existències i tancar el negoci al 1985.
*1985.- Notícia del tancament definitiu dels magatzems Capitol (Font: La Vanguardia).
*1985.- Notícia del tancament definitiu dels magatzems Capitol (Font: La Vanguardia).
[1].- La major part de les fonts consultades fixen el 1917 com l'any de constitució de la societat que al 1922 va obrir els Almacenes Alemanes al carrer Pelai.