Article elaborat amb el suport de EMILIO GÓMEZ FERNÁNDEZ
Inaugurat després de molts ajornaments i reiterades revisions de mesures de seguretat, aquesta muntanya russa, coneguda aleshores amb el nom de Ferro-Carril Aéreo, va ser ser posada en funcionament a finals de juny de 1889.
Ocupava els terrenys resultants de la cobertura de la Riera d'en Malla i alguns espais colindants entre el passeig de Gràcia i la Rambla Catalunya situats a la part nord de la plaça Catalunya, que aleshores començava a viure un tortuós i accidentat procés envers la seva definitiva consolidació urbanística.
Aquesta atracció permetia pujar a un tren muntat sobre bigues i rails de ferro i fer un recorregut de prop de dos-cents metres amb diferents trams en pendent i un petit túnel. Tot i que no era una atracció inèdita a la ciutat, (els barcelonins ja n'havien vist abans de similars als Camps Elisis), va tenir una gran acollida ciutadana. El conjunt es complementava amb un quiosc annex on se servien cafès i begudes, que era dirigit per Vilaseca, notable empresari de l'època i un dels homes forts del sector dels establiments de restauració i esbarjo, cafès i bars. La banda municipal, aleshores dirigida pel mestre Rodoreda, hi executava peces musicals periòdicament als vespres.
Al Ferrocarril Aeri s'hi accedia des del passeig de Gràcia i va amenitzar la zona durant dues temporades (1889-1890), bàsicament als mesos d'estiu, en aquell entorn proper a la plaça Catalunya que en els anys següents començaria a canviar d'una manera espectacular.
*1889.- Aquestes són les primeres referències conegudes de la premsa al Ferro-Carril Aéreo del passeig de Gràcia situat sobre la Riera de'n Malla. El dia 9 de març s'anunciava la construcció de muntanyes russes sobre els terrenys coberts de la Riera de'n Malla i el 10 de juny, unes setmanes abans de la inauguració de l'atracció, s'informava de les característiques d'aquest nou lloc d'esbarjo pròxim a la plaça Catalunya (Font: Hemeroteca La Vanguardia).
*1889/1890.- Diversos anuncis insertats a les cartelleres de la premsa local sobre les actuacions de la Banda Municipal de música al local del Ferro-Carril Aéreo. (Font: Hemeroteca La Vanguardia).
*1889.- Ressenya publicada al número 454 de La Ilustración (14 de juliol) sobre la inauguració del Ferrocarril Aeri del passeig de Gràcia. (Font: Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona)
Malgrat l'èxit assolit, la seva situació privilegiada va fer que aviat nous projectes trobessin acollida en aquella zona i precipitessin la seva desaparició. Així doncs, el seu desmantellament va propiciar la construcció immediata del Café de la Alhambra, un dels locals més grans que hi hagué en aquell indret.
Curiós .
ResponEliminasalut