A l'any 1956 la companyia immobiliària Sociedad Anónima Financiera de Edificaciones (SAFE) va adquirir els terrenys de l'antiga masia de Can Coix, propietat de la família Oliveras, i després d'enderrocar-la va sol·licitar permís a l'ajuntament per edificar una construcció baixa per oficines i dipòsit de cotxes que va llogar a la companyia automobilística italiana FIAT.
La FIAT (Fabbrica Italiana Automobili Torino) havia estat fundada el 1899 i la seva filial espanyola Fiat Hispania al 1919. A la dècada dels 1950's FIAT va arrribar a un acord amb la recent creada empresa SEAT per tal que, sota la llicencia de la companyia italiana es poguessin començar a fabricar i comercialitzat a Espanya vehicles amb la marca SEAT. Els models 1400, 1500 i el popularíssim 600 van ser els primers en llençar-se al mercat. FIAT però, continuava mantenint la seva marca i així com als anys 1920's va arribar a tenir un local d'exposició i vendes a un lloc tan cèntric com la Plaça Catalunya, trenta anys després establia la seva seu a les Corts. en un complex que incorporava tallers de reparació, exposició i les oficines centrals de la companyia a Barcelona. Posteriorment es va vendre una part del terreny per construir-hi un gran bloc d'habitatges amb façana a la Gran Via de Carles III.
L'edifici original va ser projectat per l'estudi d'arquitectes de José Antonio Coderch i Manuel Valls i disposava de nivell soterrani, planta baixa i primer pis amb grans espais per emmagatzemar automòbils i pels tallers de reparació. Ocupava gran part de l'illa formada pels carrers de Les Corts, Eugeni d'Ors, Masferrer i la Gran Via de Carles III. Les obres de es van iniciar el 1956 i varen finalitzat el 1958 amb la inauguració de l'edifici. La seva realització va iniciar un procés d'activació urbanística de la zona, conformant les alineacions dels carrers de tot aquell sector, que uns anys després va incrementar encara més el seu protagonisme al barri amb l'obertura del Mercat de Les Corts ja en el límit amb la Travessera.
Als anys 1970's FIAT Hispania va comprar el solar que tenia llogat i posteriorment va vendre una part del terreny, la qual cosa va permetre construir a la banda de Gran Via de Carles III, mitjançant un edifici promogut per la immobiliària Dicasa. A partir de finals dels anys 1970's els veïns van començar a reivindicar l'edifici i la resta de terrenys per destinar-los a escola i altres equipaments pel barri.
Finalment FIAT abandonaria l'edifici el 1979 i una part del terreny (6.000 metres quadrats) passarien a l'ajuntament, que impulsaria una àmplia remodelació projectada pels arquitectes Xavier Gomà, Joan Ardévol i Juli Laviña, entre d'altres, que s'endurien el premi FAD de restauració de l'any 1981. Tot i que era totalment reconeixible des de l'exterior, l'edifici original va ser reformat en profunditat i abandonava definitivament l'ús industrial i comercial que en el seu dia va inspirar la seva construcció.
Apart de l'escola, les dependències i el terreny de l'antiga seu de FIAT Hispania van servir també per instal·lar-hi els desapareguts cinemes Renoir-Les Corts, els primers d'aquesta cadena que es van obrir a Barcelona, el Centre Cívic Tomasa Cuevas i altres equipaments.
Fíjate que no la recuerdo. Quizá porque por allí no transitaba.
ResponEliminaGracias por la entrada
Salut
No vull semblar primmirat o impertinent, però la foto amb el Talbot en segona fila data del gener del 84 com a mínim, pel model i la matrícula.
ResponElimina