*1907.- Vista exterior del Garatge Abadal (Foto: Associació Cultural Paco Abadal)
Francesc Serramalera Abadal (1875-1939), que comercialment va adoptar el seu segon cognom (F.S.Abadal) ja havia obert al 1902 un primer garatge a la Rambla de Catalunya tocant a Consell de Cent. Nat a Manresa i establert a Barcelona, va treballar a l'Hispano-Suiza i la seva afició al món del motor el va convertir en pilot de carreres. Amb el pas del temps, Paco Abadal ha quedat per la història com un dels prohoms més actius i entussiastes d'entre els pioners de l'automòbil a la ciutat i a Catalunya.
Aquell Eixample de començaments de segle XX era un sector idòni per instal·lar-hi botigues i magatzems per exhibir i comercialitzar el que sens dubte esdevindria un dels béns de consum més desitjats per les classes benestants: l'automòbil.
Aquell Eixample de començaments de segle XX era un sector idòni per instal·lar-hi botigues i magatzems per exhibir i comercialitzar el que sens dubte esdevindria un dels béns de consum més desitjats per les classes benestants: l'automòbil.
Abadal va confiar a l'arquitecte Sagnier el disseny d'un garatge-magatzem que li va ser presentat al 1907 i tot seguit construït. S'estenia amb una llargària de 40 metres de façana sobre la vorera muntanya del carrer Aragó entre el de Balmes i la Rambla de Catalunya Internament l'edifici presentava una sectorització adequada als diferents usos que tenia assignats. Taller i rentat, exposició i venda i aparcament. El nucli central de l'edifici era resevat a les oficines, direcció i salons de la seu de la companyia. Sagnier va saber aplicar-hi el seu segell personal dotant-lo d'uns excepcionals nivells de lluminositat molts adients amb l'objectiu principal del negoci que era l'exhibició d'automòbils.
Publicitat de l'Auto-Garatge Abadal en un cartell modernista dissenyat per Ramon Casas.
El 1912 Abadal va fundar la seva pròpia marca amb motors inspirats en la Hispano-Suiza. Eren prototips de luxe, esportius i de competició que també serien comercialitzats a Bèlgica a través de la marca Impéria que n'obtingué la llicència.
Exiliat a Itàlia durant la Guerra Civil, Abadal va retornar poc després de l'entrada dels nacionals a Barcelona disposat a continuar amb el seu negoci. Moriria però aquell mateix any de 1939.
L'Auto-Garatge Central va continuar dempeus rebent l'impacte dels fums dels combois que circulaven per la rasa del carrer Aragó, fins que va ser enderrocat a començaments del 1951 per edificar-hi un conjunt d'habitatges de línies clàssiques.
*1913/1918.- Dos dels prototips dissenyats per l'empresa. A la foto acolorida d'abaix hi veiem al propi Paco Abadal al volant.
Nafta, y no gasolina. Si señor.
ResponEliminaSalut