MIQUEL BARCELONAUTA
Agraïments a MIQUEL F. PACHA, CARMEN GIMÉNEZ i RAMON VILALTA
El grup de les quatre columnes que simbolitzaven la senyera no va arribar a l'Exposició Internacional del 1929. El general Primo de Rivera es va encarregar de fer-les desaparèixer pel que representaven d'evocació del catalanisme i fins al començament del segle actual no van ser reposades. Una anys després, quan es va dissenyar la urbanització de l'entorn de la Font Màgica, Puig i Cadafalch va elaborar un projecte de monumentalització que preveia dos grups de vuit columnes situades als extrems de l'esplanada que envolta la font de Carles Buigas.
El grup de les quatre columnes que simbolitzaven la senyera no va arribar a l'Exposició Internacional del 1929. El general Primo de Rivera es va encarregar de fer-les desaparèixer pel que representaven d'evocació del catalanisme i fins al començament del segle actual no van ser reposades. Una anys després, quan es va dissenyar la urbanització de l'entorn de la Font Màgica, Puig i Cadafalch va elaborar un projecte de monumentalització que preveia dos grups de vuit columnes situades als extrems de l'esplanada que envolta la font de Carles Buigas.
D'una d'aquestes columnates, la que servia de teló al primer pavelló de Mies van der Rohe, ja se n'ha parlat abastament en un altre article. Quan el pavelló alemany va ser reconstruït a l'any 1986 es va descartar finalment la seva reposició.
A l'altra banda de l'esplanada, davant del pavelló de la ciutat de Barcelona i darrere de l'escultura El Forjador de Josep Llimona, que avui podem veure al bell mig de la plaça de l'Univers, s'aixecava un altre grup de vuit columnes de capitells jònics amb una disposició exacta i equidistant de la Font Màgica respecte de les del pavelló Mies.
Aquest segon grup de columnes va desaparèixer abans de les seves bessones. Cap a finals de 1959 s'inicià la construcció del Pavelló d'Itàlia per a la Fira de Mostres i altres certàmens, la qual cosa va comportar l'eliminació d'aquesta columnata que feia nosa en aquell lloc i res no tenia a veure amb l'estil modern i trencador del nou pavelló italià. Mai s'ha plantejat la seva reposició ni tant sols quan l'esmentat Pavelló d'Itàlia va ser desmuntat i substituït pel poc atractiu hangar que hi ha avui.
*1930.- Una làmina d'aigua quadrada amb un minúscul brollador al mig separava la columnata de la façana del Pavelló de Barcelona. La imatge està captada el dia 1 de maig durant la inauguració de l'escultura de Josep Llimona El Forjador, que es va erigir en homenatge a tots els que van treballar en la construcció dels pavellons i palaus de l'Exposició. (Foto: Josep Brangulí / ANC)
*1930.- Una làmina d'aigua quadrada amb un minúscul brollador al mig separava la columnata de la façana del Pavelló de Barcelona. La imatge està captada el dia 1 de maig durant la inauguració de l'escultura de Josep Llimona El Forjador, que es va erigir en homenatge a tots els que van treballar en la construcció dels pavellons i palaus de l'Exposició. (Foto: Josep Brangulí / ANC)
*1930.- L'escultura El Forjador, de Josep Llimona, va estar instal·lada durant molts anys davant les columnes, després tingué altres emplaçaments al Parc de Montjuïc.
Alguna vez he leido que las 4 columnas derribadas no representaban la Senyera, y que fueron derribadas por una razón estética, afeaban la vista del Palacio Nacional desde la explanada de acceso al recinto de la Exposición. No se si es cierto, pero leyendo este artículo, ganas posibilidades esa teoría, ya que el conjunto escultorico de columnas no se limitaba a las cuatro derribadas sino que era mas extenso en número.
ResponElimina