dilluns, 6 de desembre de 2010

PLAÇA DE VÍCTOR BALAGUER. Sants.

 
*1935.- La plaça santsenca de Víctor Balaguer durant els anys de la Segona República
 
Anomenada popularment plaça del nen (o també del niño), a causa de l'escultura que coronava la font situada al seu bell mig, la plaça de Víctor Balaguer era un dels indrets més típics de Sants. Anteriorment havia rebut els noms de plaça de la Vila i plaça de la Constitució.
A mitjans del segle XIX la casa de la vila de Sants era situada aquí. Les dependències municipals van ser assaltades el 1870 durant l'anomenada revolta de les quintes. A la plaça s'hi podien veure les rajoles de les ànimes, ja que era l'indret on els sacerdots acomiadaven el dol dels difunts en el seu trajecte cap el cementeri. Encara avui es conserva el Carreró de les Ànimes entre el carrer de Sants i el carrer Miquel Angel.
La plaça de Víctor Balaguer va desaparèixer a finals dels anys seixanta a conseqüència de les obres d'obertura del Primer Cinturó de Ronda (avui Ronda del Mig), autovia soterrada que va partir en dos el barri de Sants.  
La font amb l'escultura del nen, obra d'Agapit Vallmitjana i Barbany (1833-1905), va ser traslladada als Jardins de Can Mantega.

*1969.- Els enderrocs de cases per obrir la Ronda del Mig varen deixar la font del nen aillada i solitària en el lloc exacte on la plaça de Víctor Balaguer acabava de desaparèixer, tal com queda reflectit en aquesta nostàlgica instantània.

*1969.-  El Niño amb la corda al coll i al cos després del desmuntatge de l'escultura. La base del pedestal es pot veure al centre de la fotografia. Era el mes d'abril i les obres del Cinturó de Ronda no podien esperar. (Foto: Arxiu Històric de Sants).

10 comentaris:

  1. Wow!!! M'i9nteressa molt aquest zona
    Com esta orientada la foto? ón es el carrer de sants i/o l'actual rambla de brasil?

    ResponElimina
    Respostes
    1. Visc per aquesta zona i realment l'única que puc reconèixer és la segona fotografia. Al fons a l'esquerra es veu un edifici força modern per l'època, el situu entre av. Madrid i Trav. de les Corts. La foto esta orientada cap al Nord/Nord-Oest. Just on s'havia de fer la Ronda del Mig. La Plaça de Víctor Balaguer hauria d'haver estat on ara hi ha el Carrer Miquel Àngel calculo.

      Elimina
    2. La plaça era on ara hi ha la cruïlla de Sants i Badal/Brasil, a la 3ª foto es veu el cartell del Bar Ripollès que encara existeix traslladat al carrer de Brasil pujant a má dreta

      Elimina
  2. Ohhhh quin records, la meva infantesa la veig pasar en aquesta plaçeta, nosalgtr.
    es viviem en el carrer Tirso de Molina
    A la placeta desembocaban els carrers, Tirso de Molina, Torredembarra i l'altre no m'enrecordo, i donaba a la carretera de Sants, entre Tirso de Molina i carratera de Santa, había un bar molt famós que es deia Ripollet, també había la Academia Monfort, una botiga que venían palla i coses per el bestiar i una bodega que era regentada per cuatre germanas molt forofas del Barça..

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sta.. Gemma Rosell. Gracies pels seus comentaris sobre la plaça del Ninyu. Soc fill dùna Senyora que hi va néixer i viure a la sustida plaça. fins que es va casar (Era la meva mare). Ara estic escrivin una `petita biografia d'un sacerdot que va neixer i viure al costat. Mn^. Pere Oliveras, m'en podria dir alguna cosa? I del Colegi Montfort? Moltes gracies. Jaume Baranguer. jaumebaranguer@yahoo.es.

      Elimina
    2. no com he vingut a parar a aquesta pàgina, molt interessant i encara més perquè jo he fet els meus estudis a l'acadèmia Monfort, que records !!!

      Elimina
  3. Jo vaig estudiar a l'acadèmia Montfort, però en fa 50 anys recordo la placeta de Niño, el bar i una matalasseria al davant a la carretera de Sant i un adroguer.
    De la acadèmia en recordo al senyor Pagès i al meu mestre i tutor de l'època don Rodolfo Hervella Fola.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jo tambe vaig anar a lacademia monfort.....ara ting 63 anys vaig anar del any 1955 al 1966....vaya pajarraco el rodolfo hervella.....eran altres temps...Alfred

      Elimina
  4. La meva àvia també era veina de Mn Pere Oliveras. Molt bon home. Recollia nois sense sostre i els allotjava a un pis de l'escala de la meva àvia (Sants 210) que els veins l'anomenaven el pis de los chicos. I fa poca estona he parlat per telèfon amb la meva cosina que és de la filla de la Maria Monfort, de l'academia.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Doncs jo també vaig estudiar a l´acadèmia Monfort des del 1965 al 1972, aproximadament.
      Guardo molt bon record de la Srta Eloísa, la Srta Roser i la Srta Rosa Maria

      Elimina