dimecres, 18 de juny del 2025

ERNEST GRANDIN. Segells, esmalts, gravats i plaques. Portal de l'Angel 25 / Placa Catalunya. (1893-1924)

MIQUEL BARCELONAUTA 

Agraïments a JOANA FRANCÈS ENRIC COMAS i PARER


Tot i que hem trobat referències d'una primera botiga d'Ernest Grandin al número 19 de la Rambla de Santa Mònica, aquest empresari va instal·lar-se als baixos de la Casa Rosés (Portal de l'Àngel/Plaça de Catalunya) a partir de 1893. Gravador i esmaltador, Grandin (de nom complet Ernest Jean Baptiste Grandin Enibout) era natural d'Orleans (França) i s'havia establert a Barcelona on va esdevenir un autèntic líder com a inventor de petits aparells, així com en la comercialització de segells de goma, plaques metàl·liques, i altres efectes d'identificació de persones i empreses.

*1885.- Publicitat del primer establiment d'Ernest Grandin a la Rambla de Sant Mònica. (Font: El Diluvio / ARCA)


*1900's.- Vista del Portal de l'Àngel des de la Plaça Catalunya. A la dreta de la imatge, al baixos de la Casa Rosés, podem veure la botiga de Grandin. (Foto: Antoni Espluga).

La popularitat de Grandin va créixer a partir de l'obertura de la botiga als baixos de la Casa Rosés a l'emergent plaça de Catalunya.

*1895.- Dos anys després, Grandin s'anunciava ja al Portal de l'Angel 25 i liquidava la botiga de Rambla de Santa Mònica (Font: El Diluvio / ARCA).

El 1903 resulta l'adjudicatari del concurs-subhasta, convocat per l'ajuntament de Barcelona, per fabricar les plaques i rètols de metall per als vehicles de tracció animal. D'altra banda, al 1906 guanya el concurs públic per retolació dels carrers de l'Eixample i del centre de la ciutat. Les plaques són realitzades en català i castellà.


Ernesto Grandin va casar-se amb Augusta Smith, de la que curiosament donava notícia el diari La Publicidad en un episodi d'intent de robatori que ella mateixa va evitar.

*1902.- Notícia publicada el 3 de març d'aquell any, sobre l'intent de robatori a la botiga de Grandin frustrat per la seva esposa. (Font: La Publicidad. /ARCA)
 

Una placa esmaltada fabricada per l'empresa Grandin, en la que es pot veure el nom del fabricant al marge inferior dret. (Font: todocolección.com). 

Al març de 1905 Puig i Cadafalch es va oposar a que l’ajuntament acceptés la làpida de ferro esmaltat que Grandin volia regalar per exposar-la a la plaça dels Josepets, que en poc temps seria dedicada oficialment a Fernando de Lesseps.

*1905.- El Diluvio comentava així l'episodi entre Puig i Cadafalch i Ernest Grandin. (Font: ARCA)

La dedicació dels Grandin a l'ofici de gravadors i fabricants de segells de goma i d'esmaltats de plaques va a tenir continuïtat en el seu fill Guillem Grandin i Smith. que ja als 1904 havia guanyat el concurs d'aprenents en la modalitat d'esmaltats sobre ferro.

*1914.- Al gener d'aquell any, Ernest Grandin moria i el diari Las Noticias recollia així la notícia en la seva edició del dia 28. (Font: ARCA)

*1921.- Vista del Portal de l'Angel des de la Plaça de Catalunya amb la botiga dels Grandin en els seus darrers anys. (Foto: Josep Brangulí).

A partir de 1924 amb la reforma i transformació de l'antiga Casa Rosés per esdevenir Casa Segura, els successors de Grandin abandonen l'edifici i s'instal·len al número 10 del carrer dels Arcs amb magatzem al carrer Joaquim Pou. A partir de 1931 amb l'arribada de República els Grandin figuren al carrer Martí i Julià número 4.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada