Agraïments a VALENTI PONS TOUJOUSE, ALFRED PUIG, FRANCISCO ARAUZ i MAITE MAR.
*1947.- Imatge apareguda a la revista de Tranvias de Barcelona S.A. d'aquell any on es pot veure un tramvia de la línia 29 circulant sobre panells de gespa a la plaça Urquinaona.
Als anys 1940's els tramvies que creuaven la plaça Urquinaona seguint el trajecte de l'eix de la Ronda de Sant Pere van circular durant uns anys amb els rails envoltats de superfícies de gespa.
En concret van ser dos els tapissos vegetals que es van habilitar a l'esmentada plaça. Aquesta operació suposava el tancament al trànsit rodat de l'eix de la Ronda de Sant Pere al seu pas per la plaça, que quedava reservat exclusivament al tramvia 29. La resta de tramvies havien de circumval·lar la plaça per anar de Fontanella fins a l'inici del Carrer Roger de Llúria (línies 30 i 39) o a traves de l'eix de Pau Claris/Via Laietana (línies 7 i 8).
L'operació es va fer segons un projecte de l'arquitecte Josep Soteras, elaborat al principi dels anys 1940's. La nova disposició dels espais va generar dues grans superfícies de gespa que protegien els marges del trajecte del tramvia, llevat de la zona central de la plaça que es va habilitar com a zona d'aturada i accés dels viatgers als tramvies. La disposicio dels panells de gespa per les pròpies característiques de la plaça no era simètrica. L'espai més proper a la cruïlla del començament del carrers Roger de Llúria / Ausiàs Marc i Trafalgar / Jonqueres era més gran llarg que el de l'altra banda.
*1940.- Plànol de la reordenació de la Plaça Urquinaona segons el projecte de Josep Soteras (Font: Arxiu Municipal de Barcelona).
*1941.- Vista general de la Plaça Urquinaona amb la instal·lació de gespa sobre les vies del tramvia. Al fons de la Ronda de Sant Pere encara es pot apreciar la cúpula de l'Hotel Colon, a punt de ser enderrocat. (Foto: Autor desconegut)
*1941.- Vista general de la Plaça Urquinaona amb la instal·lació de gespa sobre les vies del tramvia. Al fons de la Ronda de Sant Pere encara es pot apreciar la cúpula de l'Hotel Colon, a punt de ser enderrocat. (Foto: Autor desconegut)
*1947.- Una targeta postal de l'època on també es poden distingir des de la banda de Jonqueres/Trafalgar els espais de gespa sobre els quals circulaven els tramvies. Fent un exercici comparatiu amb l'enterior inatge, al fons, es pot veure l'edifici del Banco Español de Crédito que s'acabava d'inaugurar a la Plaça de Catalunya. (Foto: Postal J.V.B.)
*1940's.- Els tramvies circulant sobre el panell de gespa més pròxim a l'eix Via Laietana/Pau Claris
*1950's.- Els panells de gespa ja suprimits per ciment i asfalt al pas del tramvia pel centre de la plaça.
Apreciats Amics,
ResponEliminaExcel·lent document i reportatge, el meu pare m'havia explicat aquesta bonica i efímera millora a la plaça d'Urquinaona, precedent de les actuals plataformes segregades de la Diagonal i altres línies.
Voldria a més fer algunes puntualitzacions.
La línia més antiga que va circular per la plaça Urquinaona va ser el tramvia de Circumval·lació, amb els anys línia 29, sempre va seguir l'eix de la ronda de Sant Pere, mai la va circumval·lar.
El que si va circumval·lar la plaça, va ser el "tranvía del Ensache", línies 30, 39, etc., venien des de Fontanella i seguin pels dos costats de la plaça enfilaven Lauria.
Totes dues línies eren de via estàndard, les de via estreta que creuaven la plaça eren les 7 y 8 que passaven per Claris i la de Poblenou i Badalona que durant un breu temps van tindre un bucle des de la ronda de Sant Pere a Trafalgar.i la d'Horta que acabava a Ausiàs Marc sense entrar a la plaça.
Cordialment
Ferran (railsiferradures)